Alleen op een hele grote plas water

Nou het is toch gelukt! We zijn vertrokken uit La Gomera. Voelt wel heel dubbel als je langzaam achter je de eilanden ziet verdwijnen terwijl je weet dat er voor je nog 6 dagen water, water en nog meer water is. Enerzijds wil ik graag verder en hebben we La Gomera wel gezien, maar anderzijds voelt het ook wel weer spannend om zo’n lage overtocht te maken. Voor ons zien we dan ook echt helemaal niets, ook op de AIS is er voor ons geen enkel schip te bekennen. Achter ons verdwijnen de lampjes van El Hiero langzaam uit zicht. Vroeger werd El Hiero (het meest westelijke eiland van de Canarische eilanden) gezien al shet einde van de wereld. Alhoewel we nu wel beter weten en het navigeren nu met moderne kaartplotters, gps-sen enz. veel makkelijker is geworden, voelt het hier toch nog steeds een beetje als het einde van de wereld.

De afgelopen tijd hadden we op La Gomera voldoende tijd om over de volgende bestemming van onze reis na te denken. Gaan we wel of niet naar Senegal en Gambia? Met de ebola epidemie in West-Afrika nemen de risico’s toch wel toe, ook al is er (volgens de WHO) op dit moment in Senegal en Gambia helemaal geen ebola. Zo heeft Kaapverdië zijn grenzen al een paar weken gesloten voor reizigers uit Senegal. Volgens het consulaat worden nu wel weer reizigers toegelaten die in Senegal zijn geweest maar dat kan zomaar weer veranderen. Tsja, en dan hebben we wel een probleem als we daar met onze zeilboot voor de kust dobberen en niet aan land mogen… En daarnaast lezen we in de krant dat studenten niet meer naar Afrika mogen en dat mariniers die hulp goederen brengen naar West-Afrika een aanraak verbod hebben voor mensen uit Senegal. Waarschijnlijk komt veel voort uit angst en is het allemaal niet op feiten gebaseerd, maar om daar dan met je gezin vrolijk vakantie te gaan vieren leek ons toch geen goed plan. Dus na lang wikken en wegen hebben we de knoop maar doorgehakt en hebben we besloten Senegal en Gambia over te slaan en direct naar Kaapverdië te vertrekken. We zijn vanmiddag (donderdag) vertrokken en als alles goed gaat zijn we dinsdag of woensdag in Mindelo op São Vicente. De bemanning van de Volont heeft ons uitgezwaaid, dat gaf een feestelijk gevoel bij ons vertrek. Nu we weer helemaal op ons zelf zijn aangewezen realiseer ik me ook hoe fijn het is om samen met vrienden te zijn. Zelfs toen we naar Marokko voeren en de Puff en de Ojala tientallen mijlen van ins verwijderd waren was het toch prettig om ze zo nu en dan op de marifoon te spreken. Nu varen we echt alleen en alhoewel het natuurlijk ook heerlijk rustig is, is het ook wel erg alleen…

Positie: 27-25′.6 N; 17-37′.2 W

9 thoughts on “Alleen op een hele grote plas water

  1. Ai, ik krijg bijna medelijden met je, Roelof ;-p
    Het lijkt me heerlijk! En inderdaad ook wel spannend en ‘alleen’. Misschien dat we daarom zeekanoen ook wel zo leuk vinden. Nou, goeie vaart en geniet ervan.
    groetjes, Tessa

  2. Hai Roelof

    Even een moeilijk moment, lijkt het.?
    Nou, ik kan me zo voorstellen, dat dat knap eenzaam is zo , al ben je met je gezin. Maar Ranka zal wel slapen en de kinders ook en dan ga jij slapen en Ranka houdt wacht.
    Spijtig, dat je de leuke praatmomenten met andere vertrekkers niet hebt.
    Want dat waren vorige keer wel vreugde momenten heb ik begrepen.
    Maar Ik hoor niks over een prachtige sterrenlucht,
    misschien bewolkt en motor aan in plaats van zeilen. Ook niks, die herrie !!
    Over enkele uren is het weer licht en zijn jullie weer een stuk verder.
    Nou, hier in Nederland varen we helemaal mee, merk je wel.
    Dank je ook weer voor het uitgebreide verslag van dat mooie eiland en die leuke foto’s. leuk de vier kinders zo te zien.
    Slaap lekker voor straks en behouden vaart !!!

    lieve groet Marja

  3. wow ik kan me voorstellen dat je nu echt het gevoel hebt dat je ‘ver-van-huis’ bent.

    Maar we houden jullie via Marine traffic in de gaten en zag ik je dus ‘live’ vertrekken vanuit Gomera. JAmmer dat de rest van Gertjans MT die update vanuit QM niet echt vond passen 😉

  4. Hoi Roelof,

    Fijn dat jullie toch konden vertrekken. Over een paar dagen weer “vaste grond onder de voeten”. Dank weer voor de mooie en leuke update van de laatste week. We hebben op maandag 10 november de kaart van Myrthe ontvangen, hebben erg gelachen om de tekening. Lieve was er heel blij mee!! Groetjes aan allemaal en een behouden vaart, we denken aan jullie de komende dagen.

    Liefs,
    Trix, Martijn, Lieve en Sebastiaan.

  5. Ha Roelof en Ranka,

    Ook al zien jullie niet veel meer, jullie worden nog wel gezien hoor. En dus kunnen wij walkapiteins nog lang volgen tot waar jullie gevorderd zijn. Vanmorgen (14/11/14 09:48 UTC) , dankzij een zendamateur op Tenerife, hebben we nog een positierapport op 26°23′51.9″N, 018°21′55.7″W ontvangen. 🙂

    Behouden vaart,

    Jaap

    PS de meteo-syllabus smaakt naar meer, dus dat zou wel eens op een cursus uit kunnen draaien. Dank nog voor het lenen!
    PS2 het °-karakter is [Alt]+248 op een alfanumeriek toetsenbord 😉

    • Hoi Jaap,

      Ja met AIS ben je tegenwoordig goed te volgen. Ik geloof dat je zelfs schepen via de satelliet kan volgen… Het graden tekentje gebruik ik niet meer als we een blog plaatsen via de SSB omdat het ergens tussen onze mail en de website zoekraakt…

      Gr Roelof

      • Ha Roelof,

        Ja, klopt. Maar de tracking via satelliet is helaas alleen voor abonnementhouders van MarineTraffic.com en daar ben ik niet aan begonnen. Dus die informatie blijft beperkt tot “er is een nieuwe positie beschikbaar; upgrade nu”. 😉
        Er staat overigens een AIS-ontvanger in Huizen die jullie tussendoor op de aanloop richting de Houtrib plaatst. Dat was de eerste keer wel verwarrend.

        Ondertussen is het wel grappig om te zien dat jullie vorderingen aardig overeenkomen met prognoses in qtVLM, obv actuele GRIB-files. Uit een routing-programma voor de 24-uurs heb ik een polair voor een 40S gehaald en die klopt dus kennelijk ook aardig voor jullie schip.

        Dat met dat graden-teken, gebeurt dat met HTML-ampersand karakters, windows karakters of zelfs met ASCII gecodeerde karakters? De laatste krijg je ook als je op een QWERTY US-int toetsenbord het karakter typt met de combinatie [AltGr]+[Shift]+[;] (waarin AltGr de Alt-toets rechts van de spatiebalk is). Als de rechter alt-toets ontbreekt kun je onder Windows ook [Ctrl]+[Alt]+[Shift]+[;] gebruiken. Het letterteken dat je dan krijgt wijkt qua codering niet af van de andere karakters, dus die zou je dan ook niet meer kwijt moeten raken. (in theorie iig). Een probleem is het sowieso niet hoor. 🙂

        Veel plezier op Sal allen!

        • Hoi Jaap,

          Zo ver heb ik het niet uitgezocht met het graden teken (ik kopieerde het uit Word waar je het makkelijk kan kiezen), maar ook alle andere bijzondere karakters zoals é,è, etc komen er niet doorheen. Vond deze oplossing die Naxtex gebruikt ook wel handig.

          Die AIS positie bij huizen komt waarschijnlijk of door een schip dat onze MMSI heeft geprogrammeerd of door een ontvangst foutje van een schip met een MMSI die erg op die van ons lijkt. probleem is meestal als wij de AIS uit hebben staan als we bijv voor anker liggen en een beetje zuinig met de stroom zijn. Als een ander schip dan maar een keer voor ons schip wordt aangezien blijft dat de laatst ontvangen positie en liggen we of in Huizen, of in Antwerpen… Er was eerst ook nog een sleepboot die vroeger ons MMSI nummer had, en zijn AIS nooit had omgeprogrammeerd, maar die hebben we getraceerd en na hulp van het DG Telecom hebben we hem kunnen bewegen om zijn AIS opnieuw met het juiste MMSI nummer te laten programmeren. Anders hadden we continue in Urk gelegen…

          Groetjes vanaf Sal, ook aan Vivian, Birte en Marit!
          Roelof, Aranka, Wouter en Myrthe

  6. Wordt echt wel spannend Roelof. Jullie met z’n vieren nu helemaal alleen. Wel vertrouwen, gezien al jullie ervaringen tot nog toe en de uitdagingen die jullie overwonnen hebben!
    Heel veel Succes en Goede Vaart! Umro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *