Stel je voor, Mr. Bean is aan het zeilen, voor deze speciale aflevering, samen met Miss. Bean. Het wordt donker en Mr. Bean stelt zijn nieuwe stuurautomaat in zodat Miss. Bean verder nergens naar om hoeft te kijken. Het is niet zo maar een stuurautomaat, het is de nieuwste en beste stuurautomaat die er is, en… je kan hem ook bedienen via een IPAD! Geheel tevreden en een tikkeltje zelfvoldaan kijkt Mr. Bean naar het resultaat, de boot slingert wel wat, maar vaart gemiddeld toch de goede kant op. Mr. Bean wenst de trotse Miss. Bean een goede wacht en gaat slapen, maar voordat hij zich omdraait kijkt hij nog even op de IPAD of echt alles goed staat. Het ziet er allemaal perfect uit en Mr. Bean legt zijn IPAD op het nachtkastje. Hetzelfde nachtkastje waarin hij het electronische kompas van de stuurautomaat heeft gemonteerd, precies onder de plek waar nu de IPAD ligt…
Na dertig seconden beginnen alle meters en plotters te piepen. ALARM, het kompas heeft een te grote afwijking. De boot vaart alle kanten op en Miss. Bean neemt snel het roer voordat er ongelukken gebeuren. Mr. Bean denkt nog, nee niet nu, niet nu ik net op het midden van de oceaan zit, dit KAN niet waar zijn! Vervolgens springt hij uit bed, rent naar buiten stelt opnieuw de fabriek-instellingen in, configureert opnieuw de stuurautomaat en reset ook nog het kompas. Gelukkig! Hij doet het weer. Voor de zekerheid blijft Mr. Bean er nog even naar kijken om daarna opnieuw naar bed te gaan, een trotse Miss. Bean achterlatend, wat is haar man toch knap.
Nou ja, je snapt het al, Mr. Bean kijkt opnieuw nog even op de IPAD, legt hem op hetzelfde plekje en even later gaat het alarm opnieuw. Miss. Bean is nu al wat minder geamuseerd, zo had ze zich het passaat zeilen toch niet voorgesteld. Weer neemt ze het roer terwijl een steeds minder zelfverzekerde Mr. Bean opnieuw wat zenuwachtig op allerlei knopjes drukt. Elk nadeel heb zijn voordeel, en toevallig ziet Mr. Bean de instelling “Gijpen voorkomen”, niet wetend wat te doen zet hij deze maar uit, maar het helpt allemaal niet. Nog twee keer wordt Mr. Bean zo uit bed gepiept totdat Miss. Bean er klaar mee is, ik ga zelf sturen zegt ze. Maar daar wil de eerst zo vrolijke Mr. Bean die nu behoorlijk uit zijn humeur is, uiteraard niets van weten. Uiteindelijk leest Miss. Bean de foutmelding op de stuurautomaat en gaat er een lampje branden, stond er niet iets in de handleiding over elektronica en snoeren NIET in de buurt van het kompas…?
Eind goed al goed nu de IPAD weer gewoon in de kajuit ligt stuurt de automaat weer als een zonnetje, zelfs veel beter dan ie het ooit gedaan heeft. Hoe komt dat dan? Als de optie “Gijpen Voorkomen” aan staat kijkt de stuurautomaat of de wind niet draait en er zo een gijpkoers ontstaat. Reuze handig als je op het IJsselmeer vaart waar geen golven zijn. Als je niet oplet loeft de boot vanzelf op als je ongepland dreigt te gijpen. Dat hebben de mensen bij Raymarine toch ontzettend mooi gemaakt. Maar…, als je op de oceaan vaart waar de IJsselmeer golfjes van een paar dagen geleden inmiddels plaats hebben gemaakt voor golven waar een gemiddeld rijtjeshuis makkelijk inpast dan gebeurt er nog wat. De stuurautomaat krijgt zijn informatie van de windmeter en die zit…, juist! in het topje van de mast, En het topje van de mast gaat “van links naar rechts, van voor naar achter”, je kan je dat vast wel voorstellen zo midden op de oceaan. En de stuurautomaat maar denken, de wind komt “van rechts naar links, van achter naar voor” en, ja dat leidt natuurlijk tot GIJPEN, en dus actie! De stuurautomaat probeert in hetzelfde ritme waarop de mast beweegt de boot zo te sturen dat er geen gijp komt. Het patroon dat dat oplevert heeft iets weg van een sliert spaghetti. Nu deze optie is uitgezet stuurt de automaat de boot keurig recht door de golven en kan Miss Bean weer rustig haar boekje lezen, zo is passaatzeilen bedoeld.
Moraal van het verhaal, RTFM!
Bovenstaande blog is pure fictie en iedere overeenkomst met bestaande personen -specifiek met de schrijver van deze blog- is gebaseerd op louter toevalligheden.
Oh ja, onze positie is: 11:50 UTC 11-24.8’N 39-28.1’W
Like this:
Like Loading...