Dolfijnen

Bij het wegvaren uit Mindelo kregen we van zowel de Volonté als de Puff een cadeautje mee wat we onderweg open mochten maken, bedankt!. De snoepjes hadden de kinderen snel ontdekt en Myrthe heeft het puzzelboekje van Geronimo Stilton niet meer losgelaten. En we hebben zelfs ook nog van die lekkere unox hamburgers meegekregen. Eigenlijk wilden de kinderen die gisteren al eten, maar misschien zijn die juist wel heel erg lekker op kerstavond????
En nog tijdschriften en nog meer lekkers van de Puff, super. En als je dan het briefje van de Volonté erbij leest dan schiet je echt vol.
Kortom ik voelde me leeg na het vertrek. Gewoon omdat je al die lieve mede vertrekkers verlaat.

Vandaag overdag lopen we als een tierelier (ruim 7 knopen). Het lijkt wel alsof we het ritme direct weer te pakken hebben en we hebben de golven en de wind gewoon allebei mee staan. Het is echt een opluchting dat het zo lekker loopt. De dolfijnen met roze buik maken dubbele flik flaks om ons heen en ook het zonnetje is gaan schijnen. Op de SSB-radio kunnen we alle andere boten die onderweg zijn uitstekend horen. Het is genieten en ik gun iedereen een oversteek zoals deze.

Helaas valt de wind ‘s middags weg, en dat stond niet in de grib files. Dat is jammer, we motoren een paar uur en proberen nu zo goed als het gaat nog te zeilen maar het gaat nu wel langzaam. Hopen maar dat die wind uit de gribfiles hier snel naar toe komt…

Positie op donderdag 23:58 UTC 16-12.9’N 28-09.4’W

Vertrokken richting Suriname

Gisteren (woensdag) zijn we uit Mindelo vertrokken richting Paramaribo. We werden uitgezwaaid door de bemanning van de Volonté, de Puff en de Wildeman. Dat was ontzettend leuk en met veel getoeter van Jesper en Thomas vertrokken we. Afscheid nemen is altijd lastig, en als je dan wegvaart zit je toch met een knoop in je buik. Ook Wouter en Myrthe vonden het lastig en waren een beetje down, ze zullen Jesper en Thomas waarschijnlijk pas weer in Nederland zien. Maar ja… dat dachten we van de Puff ook en die lagen ook opeens in Mindelo, dus wie weet, niets is zo veranderlijk als de planning van een zeiler.

We zijn Mindelo uitgevaren op alleen de genua, er staat altijd veel wind tussen Sao Vicente en Sao Antao en ook nog veel stroom en met ruim zeven knopen gingen we snel genoeg. Toen we uit de acceleratie zone waren hebben we het grootzeil gehesen en tot de avond op twee oren gevaren. Vannacht viel de wind even weg (half uurtje motor aan) om dan weer terug te komen uit het noordoosten. Daarmee konden we een heerlijke bakstag koers varen waar je ook nog lekker bij kan slapen omdat niet alles staat te rammelen.

Het voelt wel lekker dat we niet alleen op zee zijn. Bij het vertrek zagen we nog drie zeilboten die nog steeds op minder dan 20 mijl afstand van ons varen. Is toch leuk als je ‘s nachts een lampje aan de horizon ziet. Ook hadden we gisteravond en vanochtend contact via de kortegolfzender met de Ojala, de Batjar, de Verleiding en de Antares. Erg leuk om weer bij te praten en ook fijn om de weersverwachting met elkaar te delen. Het is echt opvallend hoe we daar steeds weer naar uitzien.

We wind is nu weer wat naar het oosten gedraaid en we hebben net de genua weer uitgeboomd. We zeilen heerlijk, de sfeer is goed en we hebben de eerste honderd mijl er al weer op zitten. Als het meezit zijn we nog voor kerst aan de overkant.

Onze positie op 11 dec om 09:13 UTC is: 16-37.8N 26-50.4W

Laatste weken Kaapverdië


Aangezien we morgen (vrijdag 28/11/2014) naar Mindelo op São Vicente willen varen kunnen we vandaag nog mooi een wandeling maken op São Nicolau. Van de eigenaar van het restaurant Santolanda, die jaren in Rotterdam gewoond heeft en goed Nederlands spreekt hebben wij gehoord dat het National Parc bij Monte Gordo erg mooi is. Nadat de kinderen hun school af hebben varen we met de dinghy naar de kant. Zoals gewoonlijk zijn er weer veel kinderen die op onze dinghy willen passen, maar ik zeg altijd maar terug dat dat helemaal niet nodig is omdat de mensen hier zo aardig en eerlijk zijn. En…tot nu toe heb ik gelijk (klop klop).

Met een minibusje (type VW busje) gaan we mee de berg op tot het begin van het National Parc. De busjes heten hier “Collectief” wat inhoud dat er minimaal 12 mensen in gaan en als het een beetje meezit gaan er wel tot 20 man in. We worden keurig bij het begin van het Parc afgezet. In Tarrafal (waar onze boot voor anker ligt) is het eiland kaal en droog, maar hier boven op de berg is het groen en groeit er van alles. We lopen het National Parc in en komen langs verschillende controleposten. Beneden zeggen ze dat we boven moeten betalen, en boven zeggen ze dat we beneden moeten betalen. Nou ja, we hebben een kaartje mee gekregen en we gaan zeker niet terug naar beneden…

Het is inderdaad een prachtige wandeling, met veel bloemen, heel veel kleuren groen en zo nu en dan een stuk in de mist. We hebben een route die niet moeilijk is en kunnen heerlijk genieten van de mooie vergezichten. Halverwege komen we nog een ezeltje tegen bij een verlaten boerderijtje en zien we een net hangen waarmee water uit de wolken -die hier bijna altijd hangen- wordt gevist. We kunnen nog naar de top van de Monte Gordo lopen, maar die ligt in de wolken, dus dat laten we maar. Als we even later op een kruising komen lijkt het pad dat wilden nemen niet te bestaan. Na wat struinen vinden we toch iets wat op een pad lijkt, maar het is duidelijk al lange tijd niet meer gebruikt en het pad is behoorlijk dicht gegroeid. We proberen het nog wel een paar honderd meter, maar het wordt steeds minder pad en steeds meer bos, en dat langs een hele steile helling. Niet echt handig om door te gaan met twee kids terwijl het over een paar uur donker wordt en wijs als we blijkbaar toch geworden zijn, besluiten we gewoon dezelfde route terug te lopen. Gelukkig ziet het er vanaf de andere kant toch weel heel anders uit, en we genieten er niet minder om.



Terug op de weg komt er al snel weer een “Collectief” busje aanrijden en voor we het weten zijn we terug in Tarrafal. Het is inmiddels donker en we gaan eerst een hapje eten bij Santolanda. Er is alleen tonijn op het menu wat we gisteren ook gegeten hebben, maar het is weer heerlijk zeker na een wandeling door de bergen. Als we ‘s avonds terug naar de boot willen varen met de dinghy raakt de schroef een steen. Daarna maakt de motor nog wel een hoop kabaal, maar vooruitkomen doen we niet meer. Al snel krijgt de wind vat op ons rubberbootje en drijven we zo de zee op… Gelukkig hebben we nog een paar peddels aan boord, en alhoewel een van de roeidongels is afgebroken lukt het ons als voormalig zeekanoërs toch om samen (ieder aan een kant) de boot schuin tegen de wind in -en enigszins gelijk peddelend- weer richting ons schip te manoeuvreren. Aranka vindt het erg spannend en vindt het niet echt leuk, nou ja even later liggen we toch weer veilig bij de White Witch. Het is al laat en de kids gaan linea recta naar bed terwijl ik toch nog even check wat er nu met de motor aan de hand is. Als ik de schroef eraf haal zie ik dat de breekpen is gebroken. Die heeft dus gedaan waarvoor hij bedoeld is.We kijken in Mindelo wel of we een vervangend exemplaar kunnen vinden. Voorlopig hebben we de dinhy niet meer nodig, die gebruiken we pas weer in Paramaribo.

Vrijdag willen we vroeg op staan maar we zijn vergeten de wekker te zetten en worden gewoon om acht uur wakker. We gaan vandaag naar São Vicente, een tocht van ruim 40 mijl en we willen graag voor donker aankomen. Snel maken we de boot gereed voor vertrek (alles opruimen, zeilhuik eraf, rolfokhoes naar beneden, dinghy aan de davits optakelen etc.) Om negen uur lukt het om ons anker op te halen. De eerste paar mijl komt de wind van alle kanten en valt ook helemaal weg, maar zodra we achter de luwte van São Nicolau te voorschijn komen staat er een heerlijk windje. We lopen al snel acht tot negen knopen en zetten er toch maar een rif in. Met rif lopen we nog steeds meer dan acht knopen. Later neemt de wind iets af maar gemiddeld varen we toch met zeven en een halve knoop en schieten we dus lekker op. Het is heerlijk zeilen en we komen langs prachtige eilanden, eerst zien we Ilheu Razo, dan komen we langs Ilheu Branco en langs Ilha de Santa Luzia. Het zijn kleine maar ook steile en ruige eilanden. De wind neemt wel wat af tot ongeveer 12 knopen en we halen het rif uit het zeil. Maar de wind komt nog steeds uit de perfecte hoek waardoor we lekker blijven opschieten. Al snel varen we langs São Vicente. Opeens loopt de dieptemeter op naar 60 meter terwijl we op de kaart nog steeds in een gebied varen waar het meer dan 1000 meter diep zou moeten zijn. We weten dat de kaarten hier niet al te nauwkeurig zijn, maar dit is wel een erg grote afwijking… Waarschijnlijk zit er een laag in het water met een groot temperatuurverschil waarop de golven van de dieptemeter reflecteren, of er zwemt een grote vis op 60 meter diepte met ons mee… We houden de diepte meter in de gaten, maar maken ons er verder niet al te druk over, tenslotte als je op het IJsselmeer vaart is de diepte zelden meer dan 5 meter.

Als we om de noord-oost punt van São Vicente varen neemt de wind toe doordat we de acceleratie zone tussen São Vicente en São Antao in varen. We zetten twee riffen en rollen de genua een stukje in. Daarna zeilen we lekker met ca. 25 knopen wind van achteren. Bij Mindelo gijpen we en varen de beschutting van Porto Grande in. Tenminste dat dachten we…. De golven zijn inderdaad weg als we achter de kaap Ponta Joao Ribeiro varen, maar daarvoor in de plaats komen valwinden terug. Zo goed als het gaat halen we het zeil binnen en om ongeveer drie uur meren we af in een haven waar het nogal onstuimig is. Onze boot gaat in ieder geval behoorlijk heen en weer. De aankomst is erg leuk want Agnes en Bas van de TiSento staan op de kade en heten ons welkom. ‘s Avonds eten we op de Tisento samen nog met de bemanning van een Noors schip. Het is erg gezellig, Wouter en Myrthe verkennen de TiSento van binnen en “helpen” Agnes met koken en het wordt natuurlijk weer veel te laat voor de kids, maar ach, morgen is het zaterdag en dus hebben ze geen school.

Mindelo is een erg gezellige stad. Het centrum ligt om de haven heen. Zo nu en dan komt er een cruise schip binnen en dan stromen er weer hele hordes toeristen binnen maar verder is het erg relaxed en rustig. het is leuk om te zien hoe elk eiland weer een heel eigen sfeer heeft. Mindelo is een wat grotere en drukkere stad dan de eerdere steden die we gezien hebben. we gebruiken de tijd die we hier hebben om ons voor te bereiden op de oversteek naar Suriname. We bergen de dinghy op, maken de boot schoon, rusten lekker uit, vervangen de filters van de watermaker, doen de was, vullen een gasfles en nog een hele lijst van die klusjes. We gaan nog een dag zwemmen op het strand waar je ook heerlijk in de schaduw op een terrasje kan zitten, boekje lezen, biertje drinken, nou ja je ziet het wel voor je…

Zondag komt de Volonté laat in de avond aan. Eric heeft zijn aankomsttijd al gemaild en we zien ze ook op de AIS ruim van te voren aankomen. We helpen ze met afmeren, want de ondersteuning vanuit de haven is in de avonduren toch iets minder dan overdag. Het is erg leuk ze weer te zien en Wouter en Myrthe verdwijnen samen met Jesper en Thomas ergens op een boot. Aranka heeft extra veel eten gekookt zodat Eric, Denise, Jesper en Thomas ook nog een hapje kunnen mee-eten en we onze ervaringen sinds La Gomera kunnen uitwisselen. Dat blijft een leuk onderdeel van onze reis, de andere vertrekkers die we hebben leren kennen en die we steeds weer tegenkomen.

Maandag zien we nog een Nederlandse boot in de haven liggen, een grote Lagoon 450 catamaran. Het is de 99 Bottles met de bemanning Maarten en Simone en een opstapper Henny en hun kinderen Pieter, Dirk, Roel en Noor die net als Myrthe ook 9 is. Al snel is de nieuwe boot de favoriete speelboot van de kinderen geworden. ‘s Avonds drinken we wat en gaan we uit eten met de bemanning van drie boten. Het is voor mij de eerste keer dat ik een catamaran van binnen zie, en jeetje, wat is dat ruim en groot. Ook heel bijzonder dat alle boeken gewoon los liggen in de kajuit, voordeel van een schip dat gewoon recht vaart. Nou ja, wij kijken dus wel even onze ogen uit naar alle gemakken en luxe aan boord van de 99 Bottles. Het is ontzettend gezellig en wordt natuurlijk wel weer erg laat maar de kinderen genieten er enorm van om met elkaar te spelen.

Woensdag gaan we samen met de bemanning van de Volonté naar São Antao, een eiland op een uurtje varen ten westen van São Vicente. Het is erg lastig ankeren bij São Antao, daarom gaan we er met de ferry heen. We hebben eigenlijk nog niet zo’n heel goed idee wat we er gaan doen, maar het schijnt erg mooi te zijn. We kunnen met zijn achten een busje huren, maar als we op het eiland zijn vertelt een vriendelijke mevrouw van de toeristen informatie ons dat je ook een mooie wandeling kan maken rondom een krater en dan door de Valé do Paúl naar beneden. We besluiten dat te doen en rijden met een “Collectief”-busje omhoog naar de Cova krater. De chauffeur wijst ons welk pad we moeten hebben en even later lopen we echt in een prachtige omgeving door de Cova krater met oneindig veel kleuren groen om ons heen. Ook hier is het weer fascinerend hoe snel het landschap verandert van een droog woestijngebergte naar een prachtig groen berglandschap. We moeten een pad rechtsaf hebben om uit de Cova krater te klimmen. We missen de afslag maar gelukkig zien we andere wandelaars die een gids bij zich hebben het goede pad nemen. Halverwege staat er een koe op het pad, en ja… dat is na de eend eerder op Gomera toch ook wel eng. Wouter durft er niet langs, gelukkig gaat de koe na een paar klopjes op zijn zij van het pad af zodat Wouter er snel langs kan rennen.



Na een korte klim komen we bij de pas, waar het koud en mistig is, naar de Valé do Paúl waar onze wandelroute verder gaat. Ook de Valé do Paúl is prachtig, het wandelpad kronkelt onder ons naar beneden tussen groene hellingen richting een dorpje. Het is wel steil afdalen en als we in het dorpje zijn, zijn we ook wel moe. We drinken wat en lopen dan weer verder. Maar eerst wachten we een begrafenisstoet af die langs komt. Het is indrukwekkend om te zien, vooral omdat de stoet wandelend de hele berg afloopt naar de kust en door een aantal oudere dames bovenop de berg wordt nagezongen.

Alhoewel het nog steeds en prachtige wandeling is beginnen we toch moe te worden en als een busje langskomt richting Porto Nova stappen we direct in. Al met al een heerlijke dag wandelen en ook erg gezellig samen met de Volonté-ers.

‘s Avonds wordt de puzzel die we van Willem Taverne hebben meegekregen afgemaakt. Het wordt natuurlijk weer later dan de bedoeling was en donderdag zijn de kinderen dan ook nog moe. Met name Wouter heeft echt geen zin in school en is tot zes uur ‘s avonds bezig met afwisselend boos zijn, niet willen werken, dan toch iets doen, maar toch niets doen om dan maar weer eens boos te worden enz. enz. Een leuke afwisseling is dat ze met hun juf van de Wereldschool, Ineke Hoffies skypen, en vertellen over onze reis. Dat is leuk om te horen en altijd weer opmerkelijk wat zij dan als hoogtepunt van de reis benoemen. Myrthe noemt dat ze twee auto’s in Hellevoetsluis heeft zien botsen en Wouter dat hij bij de 99 Bottles op een mini-Ipad heeft gespeeld…

Vrijdag gebruiken we om samen met Eric en Denise inkopen te doen. We slepen meerdere malen tassen en winkelwagentjes vol eten en drinken naar onze boten om ze zo vol te stouwen voor de oversteek. Ook de gasfles is inmiddels gevuld, dus we zijn wel klaar om zondag te vertrekken. Als ik naar de Grib-files kijk zie ik echter wel wat weinig wind begin komende week… ‘s Avonds vieren we samen met de Volonté Sinterklaas. Alle pakjes zitten in een grote teil die samen met een grote sinterklaasvlag in de mast is gehesen. We eten een hapje bij de “floating bar” bij de haven en als we teruglopen naar de boot staat het deklicht aan zodat je de pakjes met de vlag duidelijk ziet hangen. Het is duidelijk, de zeilpiet is langs geweest en heeft de pakjes in de mast gehangen. Samen hebben we toch nog een heleboel pakjes en het is erg gezellig. Als we klaar zijn met uitpakken zijn de kids klaar wakker en willen ze het liefst nog gaan skateborden, maar de volwassenen vallen om van de slaap. ‘s Ochtends (zaterdag) kijken we nog eens wat beter naar de Grib-files en rekenen onze route door als we zondag middag vertrekken. We zien dat we dan toch een lange periode nauwelijks wind hebben en waarschijnlijk meer dan veertig uur moeten motoren… Dat slaat meteen een flink gat in onze dieselvoorraad en dat vinden Aranka en ik beiden niet erg aantrekkelijk. De keuze is of vandaag al vertrekken, of wachten tot dinsdag als er weer wat meer wind komt. Denise is vandaag jarig GEFELICITEERD!!, dus we lopen even langs bij de Volonté om Denise te feliciteren en te overleggen wat nu wijsheid is. Nog voordat we daaraan toe komen hoor ik achter me een grote plons. Als ik me omdraai zie ik Wouter in het water liggen. Gelukkig maar dat ie kan zwemmen! Snel trek ik hem weer op het droge, maar dan volgt een grote huilbui, nog moe van gisteravond en heel erg geschrokken. Nou ja we moesten toch nog douchen en nu Wouter doorweekt is lukt het om hem mee te krijgen… Na het douchen overleggen Aranka en ik en we vinden vandaag vertrekken geen goed idee. Wordt het toch nog haasten, en ook niet erg gezellig als Denise vandaag jarig is. Rond dobberen op zee is ook niet onze hobby en dertig procent van je diesel voorraad aan het begin opmaken is ook niet slim. Dan blijft over om dinsdag te vertrekken, uiteraard afhankelijk van het weer. Nu dat ei gelegd is, ga ik eerst maar even mee met de kids die dolgraag willen skateboarden op een pleintje in Mindelo.

Aangekomen in Mindelo

Gisteren hebben we een heerlijke zeiltocht gemaakt van ongeveer 40 mijl van São Nicolau naar Mindelo op São Vicente. We hadden goede wind en met een gemiddelde snelheid van ruim zeven knopen waren we om drie uur in Mindelo. ‘s Avonds gegeten en wat gedronken op de TiSento bij Agnes en Bas, was erg gezellig en ook leuk om hun verhalen weer te horen. We liggen in de jachthaven, heel comfortabel dus. Vandaag Mindelo verkennen. De komende week blijven we hier nog wel totdat we ergens na sinterklaas aan de grote oversteek naar Suriname beginnen.

IMG_2057.JPG

Sao Nicolau

We liggen voor anker bij het eiland Sao Nicolau. En ik ben weer blij dat we er zijn.
Sao Nicolau bij aankomst
We hadden op zich een prima oversteek gedurende de nacht (schip doet alles uitstekend en vaart ons keurig droog zonder problemen overal heen; dus ik mag helemaal niet klagen). Maar ik werd helemaal gek van het geschommel. En wat mij anders nooit overkomt gebeurde, ik kon er echt niet bij in slaap komen. Gelukkig was het maar 1 nacht en geen oversteek van 3 weken!!!!
hoge kliffen naast onze ankerplek
Nu liggen we bij Sao Nicolau. Tegenover ons liggen enorme klippen en de wind suist eroverheen en geeft af en toe valwinden op het water. We draaien daardoor alle kanten op, maar ons anker houdt prima en we schommelen niet. Er liggen nog 2 andere, voor ons onbekende,Nederlanders hier, een cat en een zeiljacht.
Roelof regelt direct onze bootregistratie bij de politie en wij gaan aan het schoolwerk beginnen. De nacht heeft ons aardig opgebroken. Dus ik doe nog een tukje. Myrthe maakt er slim gebruik van en vraagt terwijl ik slaap of het schoolwerk nu klaar is. Ik schijn ja te hebben gezegd. Ik weet het alleen niet meer. Maar als school dan toch klaar is gaan we gauw Sao Nicolau bekijken.

In de plaats Tarrafal waar we liggen is direct in de haven een leuk restaurant met een Hollandse eigenaar. Hij heeft jaren in Rotterdam gewoond en is nu 7 maanden met dit restaurant bezig. Ontzettend aardige man, waar we vast en zeker nog gaan eten.
Er is net een grote tonijn gevangen
We lopen een paar rondjes door de straten om een beetje een beeld te krijgen van Tarrafal. En dan komt er een busje langs dat naar Ribeira Brava gaat, de hoofdstad. We kruipen erin, niet wetende dat het op 23 km afstand ligt en wel een uur rijden is. Leuk is dat we zo direct veel van het eiland zien. We rijden langs enorme kliffen en over een pas dwars door de wolken (ca. 1400 meter hoogte). Het is boven op de berg echt fris. En dan rijden we langs diverse terrassen waar mais, bananen of iets anders wordt verbouwd. Het is hier duidelijk vruchtbare grond, met regen, er staan veel struiken en het is heel groen. Het heeft iets weg van La Gomera, alleen dan zonder bossen en met Afrikaanse bevolking i.p.v. Spaanse.

Ribeira Brava ligt echt helemaal tussen de bergen; mensen hebben zich hier in het verleden verstopt voor alle piraat aanvallen. Grappig dat hierdoor de hoofdstad niet bij een haven ligt maar midden in de bergen.
Het is een schattig plaatsje, heel relaxed, met veel groen, en leuke kleuren op de huizen. Er zijn hele smalle straatjes en diverse winkeltjes (veel chinese winkels, die zijn echt overal en in elke uithoek te vinden, waar we ook komen). Maar we zijn ook wel snel weer uitgekeken en het is al tegen het einde van de middag en dus tijd om weer terug te reizen naar onze boot.
In de open toyota over de 1400 meter hoge pas!
We kunnen alleen geen bus meer vinden die naar Tarrafal rijdt. Dus toch maar ingegaan op het aanbod van een open truck om ons te brengen voor een schappelijk prijsje. We zitten op de houten bankjes in de laadruimte en het is behoorlijk fris in de wind achterin. De kids hebben er weinig last van en vinden het geweldig, maar als we weer boven op de pas in de wolken komen zitten we met zijn allen pinguinnend bij elkaar voor warmte.
Even later zijn we weer in Tarrafal en gaan naar het restaurant van de Nederlander. Daar eten we heerlijke tonijn. Wouter vind het ideaal dat hij hier in zijn eigen taal kan bestellen en bestelt dan ook bijna 2 frikandellen en friet. We worden weer warm en krijgen van het huis een heerlijk toetje met ijs. Super lekker.
In de tussentijd zien we op het nieuws dat op het eiland Fogo de vulkaan is uitgebarsten. En niet zo zuinig ook. Het ligt hier pal zuidelijk 100 mijl vandaan, en is 1 van de 10 Kaapverdische eilanden. De enige met een vulkaan, want de rest van de eilanden is wel door vulkanische activiteit ontstaan, waarbij de grond omhoog is gedrukt. Maar de rest heeft geen actieve vulkanen. Mensen worden uit de buurt van de vulkaan geëvacueerd. We hopen dat het geen mensenlevens kost, want kennelijk wil niet iedereen zijn huis of winkel verlaten.
Waarschijnlijk is deze vulkaanuitbarsting geen wereldnieuws, maar omdat wij hier nu zo dichtbij zitten maakt het op ons wel een enorme indruk.

De volgende dag rommelen we wat op de boot. Het is wat bewolkt en we zijn kennelijk nog steeds een beetje moe van een nacht overslaan. We doen school en proberen alle mail die we van zo veel vrienden ontvangen te beantwoorden. Het is Roelof gelukt om iets van internet-bundel te kopen. Mammie ontdekt ook dat we online zijn en skypet ons. Zo kunnen we ook weer heerlijk bijkletsen. En de kinderen begrijpen uit alle mails van de anderen dat het nu toch echt Sinterklaas is in Nederland en dat iedereen zijn schoen al zet. Nou in dat geval willen zij dat ook doen. Dus in de kajuitingang staan de schoenen gevuld met verlanglijstjes en tekeningen voor Sinterklaas. Er wordt bij gezongen en Myrthe pakt haar fluit weer eens. Is heel gezellig zo bij Sao Nicolau, maar zou er dan echt een zeilpiet langs komen vannacht??????

Zou zeilpiet ook langs Sao Nicolau komen????

Op de blokfluit sinterklaasliedjes spelen.

Nachtje varen naar Sao Nicolau

Het was onze bedoeling om gisteravond, zaterdag, te vertrekken van Sal naar São Nicolau wat zo’n 60 mijl ten Westen van Sal ligt. Omdat het ongeveer 80 mijl varen is, en we nu toch wel graag met licht willen aankomen, gaan we ‘s nachts varen. Dan vertrekken we net voordat het donker wordt en komen we ‘s ochtends aan. Vrijdag hebben we al uitgeklaard op Sal, maar zoals dat gaat met plannen loopt het dan toch altijd weer een beetje anders. Zaterdag spelen Wouter en Myrthe met de kinderen van de Lucy, een Zwitserse boot. Zaterdagmiddag worden ze ook nog uitgenodigd voor een waterballonnengevecht op het strand. Daar moeten ze natuurlijk aan mee doen. Ze hebben grote pret maar we zien het weer betrekken, het begint zelfs te regenen (en dat is best bijzonder op de Kaapverden). We hebben geen haast en dus besluiten we nog een nachtje te blijven en wordt ons vertrek uitgesteld naar zondag middag. Voordeel is ook dat de golven dan wat minder hoog zijn. ‘s Avonds gaan we weer in hetzelfde restaurantje eten waar ook de bemanning van de Lucy eet en nog van een andere Franse boot met kinderen. Voor de kinderen wordt een tekenfilm (Rapunsel) op de muur geprojecteerd. De kinderen zitten knus op een bankje naast elkaar en kijken vol bewondering (ook al kunnen Wouter en Myrthe van het Frans niets verstaan).

Nu zitten we ruimt 20 mijl ten westen van Sal. De boot schommelt behoorlijk maar we schieten lekker op. Vanavond hebben we via de SSB nog even contact gehad met de TiSento die ook op weg is naar de Kaapverden en nu zo’n 230 mijl ten zuiden van La Gomera voer, (als we het tenminste goed verstaan hebben want de verbinding was niet al te goed).

Het is gek hoe snel je je thuis gaat voelen op een ankerplek. Na vijf dagen begin je de andere zeilboten te kennen, we kennen onze buurman, een fransman, die op een boot woont en het restaurantje heeft waar we gisteren en eergisteren gegeten hebben, we hebben de bemanning van de Lucy leren kennen en we kennen Adrian, een visser die meestal dronken is etc. etc. En net als je je dan een beetje thuis begint te voelen ga je weer weg. Geeft bij mij altijd duaal gevoel, enerzijds is het raar om weer weg te gaan, anderzijds hebben we het ook wel weer gezien. En je thuis voelen kan zo maar het begin zijn van blijven hangen.

Anyway morgen ochtend komen we enigszins geklotst aan op São Nicolau, we zijn benieuwd hoe het daar weer zal zijn.

Onze positie is op 22:40 UTC: 16-45.6’N 23-26.1’W

Lekker relaxen op Sal

Nadat we heerlijk geslapen hebben achter ons anker is er woensdag voor de kinderen school. Ik ga ondertussen kijken hoe ik kan inklaren. De havenpolitie is erg vriendelijk en na het invullen van de nodige papieren moeten alleen de paspoorten nog op het vliegveld gestempeld worden. Volgens de havenpolitie kan ik dat alleen doen en hoeven Aranka en de kinderen niet mee. Daar denken ze (uiteraard) op het vliegveld weer heel anders over. Gelukkig hebben ze prima internet op het vliegveld dus kan ik alle mail en alle reacties op onze blogs downloaden. Ontzettend leuk om te lezen. Daarna dus taxi terug naar Espargos (stadje midden op het eiland) en busje terug naar Palmeira waar we met onze boot liggen. ‘s Middag samen met het gezin opnieuw naar het vliegveld. We hebben pech want er vertrekken net twee vliegtuigen en dus moeten we (best wel) lang wachten. Het Internet doet het gelukkig nog steeds dus we kunnen mooi wat mails beantwoorden. Uiteindelijk wordt het rustig en is ook de lunchpauze van de politie voorbij en dan krijgen wij ook onze stempels in ons paspoort. We gaan terug naar Espargos, lopen wat rond, kopen een internet SIM en gaan lekker op het centrale pleintje wat drinken en relaxen. ‘s Avonds eten we een lekker visje dat we gekocht hebben van een andere boot die hier al wat langer ligt en zo wat bijverdient. ‘s Avonds zijn we nog steeds moe van de oversteek en gaan we vroeg slapen.

Sal bevalt ons prima! De mensen zijn ontzettend vriendelijk en vrolijk en het komt allemaal erg relaxed over. Palmeira is een klein vissersdorpje waar het lijkt of de tijd heeft stil gestaan. Elke ochtend is het een drukte van jewelste als de vissersbootjes binnen lopen en de vis wordt schoongemaakt op de kade. Hier komen ook elke ochtend weer een paar busladingen toeristen uit Santa Maria naar kijken, die een uurtje op de kade worden gedropt en dan weer vertrekken zodat de rust weerkeert. De vrouwen lopen hier met grote schalen op hun hoofd (voornamelijk voor de bus-toeristen) en verder lijkt het of iedereen een beetje in de schaduw hangt. De bevolking is opmerkelijk jong (gemiddelde leeftijd 19 jaar) en dat merk je ook als je rondloopt, veel vrolijke jonge mensen. Aan het eind van de middag lopen de cafeetjes vol en hoor je vanaf de terrasjes liedjes zingen en soms een gitaar spelen. Kortom hier kan je uitstekend tot rust komen.

Donderdag doen Wouter en Myrthe hun school voordat we naar Santa Maria gaan. We nemen een busje is Espargos naar Santa Maria wat een grote stad in het zuiden van Sal is. Al van een afstand vanuit de bus zien we een heel ander soort stad. Grote hotels en resorts langs de kust. Het is duidelijk, dit is waar alle toeristen naar toe gaan die we op het vliegveld zagen vertrekken. Bij het strand is er allerlei vertier, huren van Squads, (ahhhh Pap, alsjeblieft….),surfschool, duikschool, flyboarden etc. Maar je kan er ook heerlijk zwemmen. Myrthe krijgt vlechtjes en kraaltjes in haar haar, en we relaxen een middag deels op het strand deels op een terrasje. Kortom het lijkt wel vakantie… ‘s Avonds eten we een heerlijk visje bij een Australiër voordat we weer met de bus terug gaan naar Palmeira.

Vrijdag doen Wouter en Myrthe hun rekentoets van blok vier. Ze doen het beiden goed, maar Myrthe doet echt haar best en controleert ook alle sommen zodat ze de toets foutloos maakt. Myrthe is om elf uur al klaar met school en Wouter geven we de rest van de dag ook maar vrij, want die heeft geen zin meer. Kortom, het is weekend!. We gaan met een taxi naar Pedra de Lume waar volgens de Imray Pilot een leuk haventje is en volgens het Internet ook nog een zoutwinning is waar het leuk is om te kijken. Als we de taxi zijn uitgestapt staan we echt “in the middle of no-where”. We zien een paar huisjes op een droge vlakte, een verlaten en half vergane kabelbaan en verder een grote droge woestijn… Het haventje is inderdaad wel aardig, maar Aranka en ik denken allebei hetzelfde, “Was dit wel zo’n slim plan…?” De taxi is weg en hier is verder helemaal…NIETS. Zo nu en dan steekt de wind op en waait er een stofwolk door de lucht voordat alles weer stil wordt.

Toch zou hier nog die zoutwinning zijn…. We slaan op goed geluk een stoffig zandpad in, geen idee waar het heen gaat. Dan zien we opeens achter ons een grote stofwolk veroorzaakt door een grote 4×4 waarin een groepje westerse toeristen zit. Publiek dat zeker niet voor het plaatsje of het haventje komt. We lopen maar achter de auto aan en al snel komen we via een tunneltje in een oude krater waar zout wordt gewonnen. De toegangsprijs is afgestemd op het publiek dat er komt, maar dat is prima, dan komt er tenminste wat geld binnen. De krater is onder de grond verbonden met de zee en zo stroomt er zeewater de krater in. Het water verdampt en het zout blijft achter. Vroeger werd dit zout via de kabelbaan naar de haven vervoerd, tegenwoordig wordt het direct gereinigd en dan in zakken met een vrachtauto vervoerd. We kunnen er ook zwemmen in heel zout water (ca. 25 keer zo zout als normaal zeewater) waardoor je net als in de dode zee op het water drijft. Wouter en Myrthe vinden het prachtig, helaas krijgt Myrthe last van al het zout (op schaafplekken) en gaat uit het water, maar Wouter geniet enorm.


Als we klaar zijn met zwemmen kijken we nog wat rond en lopen langs de huizen die samen Pedra de Luma vormen. Een rij huizen midden in de woestijn. Veel bewoners zitten voor hun huizen en we hebben de indruk dat hier niet vaak toeristen langs lopen. Maar nu moeten we terug. Er zijn hier geen busjes of taxi’s, dus liften maar. Alle auto’s met toeristen rijden gewoon door, en we snappen dat het wel eens een lange wandeling kan worden naar Espargos. Ook niet erg want het heeft wel wat om zo door het niets te lopen, hier en daar een huisje en verder leeg. Dan komt er een klein bestelbusje langs dat ons meeneemt. Wouter geniet, zonder gordel achterin de laadruimte, dat mag thuis niet, en is dus heel leuk!

We zijn nu snel en voor het donker is Espargos waar we nog wat drinken op ons favoriete pleintje terwijl Wouter en Myrthe in de bomen klimmen. Ook proberen we ons SIM-kaartje op te waarderen dat wel heel snel leeg raakt. Tien euro voor 100 Mbyte is wel erg duur… We zetten er nog maar eens 10 euro op, maar volgens de winkelbaas moet het kaartje als datakaart worden geconfigureerd anders is het zo weer leeg. Tsja… eenvoudig hè? Nou ja we lopen naar het kantoor van Unitel en daar worden we prima geholpen. Kaartje wordt goed geconfigureerd en we krijgen ook het weggelopen tegoed weer terug. Als dank krijgt de Unitel mevrouw die ons helpt een mooie KPN-pet!

‘s Avonds eten we in Palmeira bij een lokaal restaurantje waar het druk is en het er erg gezellig uitziet. Er wordt gezongen, gitaar gespeeld en na het eten staan Wouter en Myrthe snel snel met twee meisjes tafelvoetbal te spelen. Zij integreren toch makkelijker dan wij dat doen…, maar we genieten enorm van de avond en het eten is ook nog heerlijk.

Vandaag maken we ons klaar voor vertrek naar São Nicolau, zo’n 80 mijl naar het westen. Schijnt een prachtig eiland te zijn en we zijn erg benieuwd. De bootpapieren hebben we gisteren al opgehaald bij de havenpolitie. Nadat ik met Myrthe brood gehaald heb maken we kennis met de bemanning van de Lucy. Zij hebben ook kinderen en we spreken af dat ze aan het eind van de ochtend komen spelen en koffie komen drinken. Het is erg gezellig, ze komen uit Zwiterland en het is leuk om hun avonturen en belevenissen te horen. We komen erachter dat ze 30-50 mijl voor ons gevaren hebben tijdens de oversteek van La Gomera naar Sal. Zij hebben geen AIS-zender dus we hebben ze niet gezien, maar achteraf was de zee dus toch iets minder leeg dan het leek…

Anyway de rest van de dag hebben we letterlijk geen kind meer aan ze. Wouter en Myrthe gaan samen met Gabriel naar de kant zwemmen. Dat is best wel ver en als ze daar aankomen is de branding toch wat heftiger dan ze dachten. Als we ze weer terug zien zwemmen haal ik ze maar op met de dinghy anders wordt het wel erg ver. Wouter is er blij mee, die begon al behoorlijk moe te worden en kan toch nog iets minder goed zwemmen dan de twee meiden. Nu kijken ze met zijn allen film…

Vijf dagen op zee richting Kaapverdië

We hebben onderweg wat foto’s en filmpjes gemaakt.

Het afscheid van de Volonté was weer lastig. De kids hebben het zo heerlijk samen, dat we weer met smart op hun komst in Mindelo wachten. We hopen dat het weer goed komt met de rug van Eric en dat ze als het weer het toelaat onze kant ook op kunnen komen.

We verlieten La Gomera in de middag, dus toen de zon onderging hadden we prachtig zicht achterom.

Een filmpje van Roelof die relaxed een koffiebroodje eet tijdens het sturen, terwijl 3 meter oceaan deining en wind 4 Bft ons vooruit blazen en surfen.

http://youtu.be/Bshf4PVgup8

Het is nog niet gelukt om de vliegende vissen ook vast te leggen (sorry Ruth, ik blijf proberen). Overdag zie je hele groepen uit het water komen, en minstens 200 meter over de golven vliegen, en dan plonzen ze er weer in. Waarschijnlijk vluchten ze voor ons schip. Maar in de nacht zien ze ons schip niet goed aankomen, denken we, en kunnen ze ons niet goed ontwijken. Zodra het schemerig wordt vliegen ze op en over de boot, terwijl dat overdag niet gebeurt. In de nacht hebben onze zonnecellen een ander nut dan stroom maken, namelijk voorkomen dat je een natte kledder vis in je nek krijgt.

Dan hebben we nog een foto van ons nieuwe gadget, de sleepgenerator. Hier zit de lijn nog niet goed, en klettert de lijn in het rond spetterend achter ons schip. Even bijliggen en wachten was voldoende om de lijn uiteindelijk goed zonder te veel windingen te krijgen.

En dan zagen we net voordat de zon onderging Sal liggen. Het was nog maar 16 mijl. De wind was te weinig, dus we voeren op de motor. Op afstand zagen we drie bergen ( niet erg hoog) en de rest is vlak. Raar idee dat 500 jaar geleden Columbus hier ook heen is gekomen en het ook zo zag liggen. Nou ben ik blij dat we tegenwoordig een plotter hebben, want ik zou niet zonder in het donker naar de haven durven varen.

We zijn er…

Zo, net geankerd bij het eiland Sal, één van de Kaapverdische eilanden. Morgen gaan we inklaren. Lekker dat we vast liggen na 5 dagen varen en 800 mijl verder naar het zuiden. De aanloop was toch wel spannend, onder andere ook door wat we erover in de Imaray guide lazen:

“All charts of the Cape Verde islands should be used witch caution” en “lights simply DO NOT WORK” of “as no harbour other than Mindelo on São Vicente can safely be entered after dark – and even that should be avoided if possible.”

Maar ja, als je dan om tien uur ‘s avonds aankomt bij Sal, wat doe je dan? Nachtje wachten op zee leek ons niets en dus hebben we wat boeien en de nieuwe pier uit de Imray pilot als waypoints in de electronische kaart gezet (die inderdaad totaal niet klopte) en zo zijn we naar binnen gevaren. Bovendien was er weinig wind en ligt de ingang van de haven beschut. Dus Aranka op de voorpunt met een felle zaklamp om uit te kijken naar vissersbootjes, onverlichte boeien en andere obstakels. Gelukkig is de haven lekker vol met geankerde zeilschepen, maar precies midden tussen alle zeilscheepjes vinden we een mooi plekje en daar liggen we nu. We hadden Wouter en Myrthe beloofd ze nog even wakker te maken als we vast lagen, Myrthe heeft nog even een blik naar buiten geworpen, maar Wouter konden we niet meer wakker krijgen.

Morgen gaan we lekker rondkijken en genieten van het eiland.

Wentelteefjes restaurant op zee

We schieten nog steeds lekker op en het lijkt erop dat we ergens morgen avond (laat?) aankomen op Sal. Dit is dus de laatste echte nacht op zee. We zijn vandaag nog lekker opgeschoten en moeten nu zog zo’n 140 mijl tot Sal. Waarschijnlijk komen we daar morgen avond aan, zal wel in het donker zijn. Niet ideaal, maar wel te doen.

Vandaag hebben Myrthe en Aranka het wentelteefjes-restaurant op zee geopend. Dat was erg lekker en gezellig. Wouter heeft een hut gebouwd onder de tafel, waar hij ook wou slapen. Dat heeft niet zo lang geduurd, was denk ik toch wat oncomfortabel. Anyway, ze liggen nu weer samen in de voorpunt. Verder zitten we nu wel in het ritme, we genieten van de momenten dat we dieren zien. Vandaag kwam een grote schildpad voorbij zwemmen en hebben we vliegende vissen gezien. Ik dacht altijd dat ze alleen uit het water sprongen, maar ze vliegen echt een heel stuk door de lucht. Ik dacht eerst dat het vogeltjes waren…

Vanavond deed de SSB het erg goed, en konden we Ron (van de Verleiding), Leon (van de Puff) en ook Eric (van de Volonté spreken. Dat is toch altijd weer erg leuk als je zo midden op zee contact hebt.

Onze positie is op 17/11 21:20 UTC: 18-38.0’N 21-22.4’W