4 mei 2013 – Naar Terschelling

We staan om 7 uur op zodat we met de stroom mee vanuit Harlingen naar Terschelling kunnen varen en daar met laagwater aankomen zonder het laatste stuk door de Meep, de Slenk en het Schuitengat stroomtegen te krijgen.
Als ik ‘s ochtends de vaarwijzer nog even doorlees zie ik dat het getij bij Terschelling ongeveer een uur voorloopt op Harlingen, dus we moeten iets sneller ontbijten.
Gelukkig roep ik de brug nog even op, die blijkt 5 voor half en heel te draaien ipv 5 over zoals ik dacht, maar als we direct losgooien halen we hem nog net.

Het waait lekker (20 knopen) en we zetten een rif. Het eerste stuk langs de Pollendam is net niet bezeild, maar daarna kunnen we heerlijk zeilen, prachtig weer, lekker windje over het wad. Een jaar of 10 geleden voeren we hier samen met Jeroen en Guido per kano, toen we een familie weekend op Vlieland hadden. Toen nooit gedacht dat we hier nu zo zouden zeilen.

Het blijft wel opletten want het is druk met vissersboten en ferries en we moeten stukjes door de vaargeul kruisen, maar Ranka en ik genieten er volop van om hier zo te varen. Om het compleet te maken zien we op een paar meter een zeehond zwemmen waar we langs zeilen.

Als we vanuit de Slenk bij het Schuitengat komen strijken we het grootzeil en varen we met ruime wind op de genua de haven in. In de haven is een speeltuin waar Myrthe en Wouter spelen, ook is er nog een soort braderie, waar Wouter een bootje koopt.

‘S middagen bekijken we West-Terschelling en besluiten we hier 2 nachten te blijven. Morgen gaan we fietsen huren en het eiland verkennen, het lijkt wel vakantie…

20130505-141652.jpg

20130505-170346.jpg

20130505-170404.jpg

20130505-170414.jpg

30 april 2013 – Koninginnendag en Medemblik

Koningsdag 30 april 2013
Myrthe wil heel graag spullen verkopen. We hebben genoeg wat weg kan, dus dat is natuurlijk een uitstekend plan. Tegenover school in de Morswijk is een markt gepland vanaf 7 uur in de ochtend. Daar gaan we heen, alleen niet zo vroeg. Bolderkar volgeladen, op de fietsen gestapt en rijden maar. Het is erg gezellig en kneuterig, we kennen iedereen en spreiden onze spullen op een zeil. In de zon is het zelfs nog best lekker. De dj draait muziek en wij proberen de spelletjes, fiets van Myrthe, schoenen te verkopen. Myrthe heeft ook nog een stel oude onderbroeken mee (met gaten), maar die verkopen niet zo goed. We krijgen koffie van Jaap en Viev en verkopen een deel en kopen hetzelfde volume weer in om ons heen. Tegen 12 uur doeken we op en gaan we naar huis.

Thuis nog even de kroning gezien van Willem Alexander en dan op naar Amsterdam voor vakantie. De kinderen hebben weer zelf ingepakt, ben benieuwd. Heb dit keer zelf toch aanvullend wat mee aan broeken, want ze hebben geen wissel meegenomen.
In Amsterdam gaan we einde van de dag op stap voor een hap eten en even kijken wat er allemaal is. We stuiten op een groen park tegenover het station en daar lijkt wat te gaan gebeuren. We nemen plaats op de rotsen aan het water. En ja hoor daar varen ineens voor onze neus op 20 meter afstand onze nieuwe koning en koningin langs. Geweldig om even echt mee te maken. Heel leuk sfeertje in het publiek.

1 mei 2013; Medemblik
We varen af en gaan door de Oranjesluizen naar buiten. Dit keer drukker, met meer zeilers en ook meer mensen met kinderen aan boord. Duidelijk vakantie.
Het is een lekker windje 15 knopen, alleen we moeten een beetje opkruisen tegen de wind in. Bij Enkhuizen weer door de sluizen is spannender, want het is drukker en er staat best wat wind. Gelukkig is Roelof erg handig met het manoeuvreren en varen we steeds keurig aan en af. Maar er zijn behoorlijk wat scheepjes die niet op een achterspring weg varen van lager wal. Dan krijg je niet voldoende afstand van de kant en het schuren van polyester op de kade klinkt door merg en been.

Laatste stuk naar Medemblik staat korte golfslag en flink windje van 20 knopen. Het is al behoorlijk laat. We bellen de havenmeester en krijgen een plek toegewezen. We komen om 19.00 uur aan. De wind giert over de jachthaven en er zijn veel lijnen die tegen masten aan slingeren en kabaal maken. We gaan gauw ergens een hapje eten bij de Italiaan in de hoofdstraat.

22 december 2012 – Kerstvakantie

Vrijdag direct na school en werk vertrekken we richting Schiphol voor onze vlucht naar Shanghai waar we kerstvakantie samen met mijn broer(tje) Jeroen, Mayke, Tijn, Blanca en Tes doorbrengen. Helaas is de vlucht 3 uur vertraagd, dus lang wachten op het vliegveld. De KLM heeft goed gekeken naar de NS, en blonk ook uit in “niet communiceren” en kastje-naar-muur gedrag. Maar goed om acht uur vertrokken we dan toch en hadden we stoelen met lekker veel beenruimte bij de ingang, dus dat was wel weer een meevaller!

Zaterdagmiddag rond één uur landen we op Pudong airport, waar we door Mr. Pan (chauffeur van Jeroen, die bij zijn leaseauto verplicht is omdat rijden in Shanghai bijzondere rijvaardigheden vergt die je eerder in de botsautootjes opdoet dan tijdens een Europese rijles…) werden opgehaald. Jeroen woont in een wijk buiten het centrum, ongeveer een uur rijden vanaf het vliegveld. Het is indrukwekkend om te zien hoe de wegen over elkaar heen gebouwd zijn, op de grotere wegen is een verhoogde doorgaande weg bijna standaard en vaak ga je bij kruisingen vier of vijf nivo’s de lucht in tot boven de bomen en soms zelfs tot boven flatgebouwen.


Shanghai – 2012 weergeven op een grotere kaart

‘s Middags krijg ik van Aranka voor mijn verjaardag een e-reader, ook handig voor onze Zeilreis want op een micro sd-kaartje past makkelijk een hele boekenkast. Ik kopieer een aantal boeken waaronder Tirza van Arnold Grunberg, dat ik voor deze vakantie uitkies. Van Jeroen en Mayke krijgen we een hotelovernachting in het centrum van Shanghai incl. kinderoppas, dat is lekker, samen een avondje uit en de kans om wat meer van Shanghai te zien.

Zondag gaan we met zij allen naar de Shanghai Zoo waar ook een reuze Panda zit. Het valt op dat veel dieren gewoon buiten zitten terwijl het toch vrij koud is (het sneeuwt zelfs eventjes), maar de meeste dieren zijn toch (of juist?) vrij bewegelijk. Het oudere gedeelte van de dierentuin ziet er minder goed uit, de kooien zijn klein en kaal, maar in het nieuwere gedeelte zijn de kooien ruimer. Het voeren van dieren blijkt een nationale hobby, wat tot grote boosheid bij de kinderen leidt, maar dat kan de Chinese bezoekers er niet van weerhouden een mars aan een bruine beer te voeren… ‘S avonds lukt het Wouter om een een IPad twee keer op de grond te keilen, eerste keer overleeft de IPad, tweede keer niet. Gelukkig is het de IPad van Jeroen, kunnen we nog claimen bij de WA-verzekering.

Maandag gaan we naar een Chinese versie van Giethoorn, Zhujiajiao, vol met leuke kleine winkeltjes en de voor de kids favoriete 10 yuan shop. Zie ook de volgende foto’s onderaan dit bericht.

‘s Avonds laten we de IPad repareren bij een Apple store, waar we zonder afspraak komen. Dit blijkt een groot probleem, ook al houdt de reparatie niet meer in dan omwisselen, maar uiteindelijk wordt ie toch netjes omgeruild. We zijn de winkel nog niet uit of fraude management van de ING hangt aan de lijn, of het klopt dat er net in een Apple Store in Shanghai met mijn credicard is betaald? Ja dus!, maar toch goed dat ze zo opletten, Maar ook realiseer je je weer hoe je door alle systemen gevolgd wordt. Jeroen vertelt dat dit in China nummerborden overal gefotografeerd worden en in een grote database bewaard worden, zodat de overheid continue weet waar je bent en bent geweest. Goed tegen de misdaad bestrijding, maar ook eng idee. Mr. Pan zet ons af bij het hotel Dong Hu in de French Concession. We nemen de metro naar de Bund waar we langs de Huangpu river lopen die ook ‘s avond druk bevaren wordt met zowel toeristen boten die volop verlicht zijn als vrachtvaarders met vaak alleen een minuscuul lichtje. We lopen terug via de Nanjing Rd. vol met neon reclame en grote warenhuizen.
We eten heerlijk bij een Chinees restaurantje in Xintiandi, een wijk vol met restaurantjes en cafeetjes aan het begin van de French Concession. We zijn vrij laat, en blijkbaar gaat de keuken al snel dicht want de gerechten volgen elkaar razendsnel op. Prima we hebben wel trek.

Maandag bekijken we uitgebreid de French Concession, we lopen langs de Huaihai Rd, via Fuxing park naar Taikang Lu waar kunstenaars en cafeetjes in een oud industriële gebouwen zitten. Onderweg drinken we in een cafeetje vlakbij Fuxing park aan de Gaolan Rd een kop koffie, naast een leuk kerkje. Het valt me op dat er mensen roken, is nu dus al gewoon geworden dat er in Nederland niet meer in cafés en restaurants gerookt wordt, en ook echt een verbetering. Eigenlijk raar dat het zo lang geduurd heeft voordat roken in horeca verboden werd. Aranka is erg verkouden en zit tegen ziek zijn aan, maar houdt zich met paracetamol en strepsils op de been. Via Maoming Rd lopen we terug naar het hotel, waar Mr. Pan ons om drie uur ophaalt. ‘s Avonds hebben we heerlijk gegourmet (met de hulp van de aji). Als ik na het eten wil helpen met het afruimen van de tafel wordt subtiel door de aji aangegeven dat iedereen zijn taak heeft en dat de tafel afruimen daar voor mij niet bijhoort.

Woensdag slapen we lekker uit, wat goed lukt omdat kids ook nog steeds lang doorslapen, of dat dat komt omdat ze nog last van een jetleg hebben of doordat ze erg moe zijn weten we niet maar het is prima. ‘s Middags gaan we bij de plaatselijke Decathlon kleren kopen. Vanavond vliegen we om 24:00 uur naar de Philipijnen waar we morgen ochtend via Manila op het eiland Bohol aankomen. Daarna waarschijnlijk dagje bijkomen op het strand.

Hieronder de foto’s:

Error: the communication with Picasa Web Albums didn't go as expected. Here's what Picasa Web Albums said:

Error 404 (Not Found)!!1

404. That’s an error.

The requested URL /data/feed/api/user/rmcrevecoeur%40gmail.com/album/December2012ChinaEnPhilipijnen?kind=photo was not found on this server. That’s all we know.

26 – 28 oktober Amsterdam – Scheveningen en terug

Omdat we graag nog een tocht met de White Witch willen maken voordat de winter definitief invalt, volgen we het weer al de hele week. Eerst leek het erop dat deze zondag één grote regenbui zou zijn, maar naarmate de week vorderde schoof dat door naar maandag en wordt er voor zaterdag mooi weer voorspeld met een NNO wind, zondag krimpend naar ZW. Mooi weer dus voor een tocht naar Scheveningen. Aranka heeft maandag avond druk de Reeds bestudeerd en omdat de stroom zaterdag maar tot 12:00 naar het zuiden staat gaan we vrijdag alvast naar IJmuiden zodat we het stroomvenster maximaal kunnen gebruiken.

Vrijdag
Vrijdag middag halen we de kinderen op van school en rijden we direct door naam Amsterdam. We willen vlot vertrekken zodat we nog met daglicht in IJmuiden door de sluis kunnen. Maar “vlot” betekent ook altijd extra stress… We vertrekken na een file in Amsterdam om half vijf toch nog redelijk op tijd. We moeten nog tanken maar het tankschip in Amsterdam zien we niet liggen, dus dan tanken we maar in IJmuiden. Onderweg maken we zalmsoep met opgebakken broodjes waar Myrthe en Wouter dol op blijken te zijn. “Pappa, weet je waarom ik deze soep zo lekker vind? omdat ik hou van soep!” Rond zes uur komen we bij de sluis aan, waar we afmeren met een spring vanaf de middenbolder, methode werkt wel, maar trekt de voorpunt wel erg naar de sluismuur. Ook merken we dat we de fenders niet te laag moeten hangen. We krijgen in de sluis nog bezoek van de douane, die tevreden zijn als we Nederlands blijken te zijn, maar of we wel even onze vlag willen ophangen…, vergeten in de haast. Maar voor het stukje tot de haven heeft dit echt geen zin, dus ik beloof het plechtig, maar doe het pas de volgende ochtend. Het dieselstation ziet er dicht uit dus tanken doen we zaterdag wel. Om half zeven liggen we netjes afgemeerd in de haven en drinken we nog een kop koffie met appeltaart in het restaurant boven de receptie.

Zaterdag
Zaterdag staan we vroeg op, eigenlijk willen we om acht uur varen…, maar dat lukt natuurlijk niet want er is nog veel te veel te doen. Als we om half negen bij het tankstation liggen blijkt dat in het weekend gesloten. Gelukkig valt dat wel mee want bij de receptie is iemand die wel even de pomp wil bedienen. Het blijkt lastig om er diesel in te krijgen, terwijl de meter nog driekwart leeg staat loopt de diesel er al uit. Met heel voorzichtig tanken lukt het om er 60 liter in te krijgen, maar staat de meter nog steeds op half gevuld. Toch nog eens bij de vorige eigenaar vragen, want geen idee hoe vol de tank nu echt zit. Als we om half tien echt afvaren hangt er een gifzwarte lucht boven zee, Aranka vraagt zich nog even af of dit nu echt wel verstandig is, maar weerbericht is OK, en ook op de buienradar zien we dat dit echt weer voorbij gaat… We zetten twee riffen, maar als we de motor uit willen zetten breekt de stopkabel (die ook wel erg stroef ging). Nou ja we hebben in ieder genoeg diesel aan boord… We laten de motor maar even stationair draaien. Al snel klaart het op, regen maakt plaats voor heerlijk zonnig weer en bovendien vind ik het palletje op de motor waarmee ik hem uit kan zetten. Zo zeilen we even later heerlijk met een prima windje richting Scheveningen. De wind ruimt naar NO, en om hem niet pal van achter te hebben varen we wat westelijker. Een paar mijl voor de Houtrust gijpen we en varen met ruime wind via het ankergebied (Wouter: “Wow Myrthe, je moet echt komen kijken dit schip is echt héééééél groot.) naar de uiterton. In de havenopening wordt nog een rescue oefening gedaan, waarbij de deelnemers één voor één het water in springen. Alhoewel het mooi zonnig weer is lijkt het mij toch erg koud.Kinderen zitten (aangelijnd) op het achterdek

Om drie uur meren we af in de haven. Ik probeer nog een stopkabel te vinden, maar die moet besteld worden. De Bromton is wel erg gemakkelijk, samen met Myrthe fietsen we nog door de haven, verder rommelen we wat aan boord en ‘s avonds gaan we naar Simonis om daar een visje te eten. Onderweg lopen we langs het havencafé om te betalen, en krijgt Myrthe kleurplaten. Nou ja dan kan je ook niet meteen weglopen en bovendien hebben we ook wel trek in een biertje/wijntje. Dan komen ook de hondjes nog binnen die Wouter en Myrthe zich herinneren van de vorige keer en is het helemaal goed. Als ons biertje op is (en de Fristie over de vloer…), lopen we om de haven naar Simonis. Bij Simonis is het druk (“Alle lopers met spoed naar de bakpan!”), maar de vis is heerlijk. Als we terugkomen bij de haven blijkt de pas die we gekregen hebben het niet te doen. Ik wil al de havenmeester bellen, maar Wouter heeft zich al door het hek gewurmd, en laat ons erin, toch wel handig zo’n boefje aan boord. Met het kacheltje is het behaaglijk warm, wat ons ook rozig maakt zodat wij nadat de kinderen slapen zelf ook vrij snel ons bed in duiken.Wouter kruipt door het hek om ons erin te laten

Zondag
We hoeven vandaag pas rond een uur of twaalf weg, en bovendien hebben we een uur extra omdat vandaag de zomertijd is afgelopen. Wel even opletten met hoogwatertijden… Om acht uur staan we op, en nadat we ontbeten hebben wisselen we de rol-genua I voor de rol-genua IV. Er is behoorlijk wat wind voorspeld en dan is een kleinere fok toch lekkerder varen. We vouwen de Genua I op de steiger op, lijkt me een lastige klus om dit aan boord te doen op volle zee, want het is echt een enorme lap zeil. Net als we klaar zijn met het opvouwen en de kleinere en handzamere Genua IV erop willen zetten komt mijn broer Guido aan die langskomt om ons schip te bekijken voordat hij weer naar Shanghai vliegt, waar hij woont. Guido is de eerste die ons schip komt bekijken en dat is toch leuk want we zijn er ook best trots op.

Om kwart voor twaalf zwaait Guido ons uit als we vertrekken. We hijsen het grootzeil (met twee riffen er nog in) in de eerste haven waarna we de haven uitzeilen. Op zee staat er (nog) weinig wind en dus haal ik de riffen eruit. We lopen al direct zo’n zeven knoop, maar de wind neemt verder toe, en ook de stroom wordt nog wat sterker. Onder een frontje dat overkomt staat er wat meer wind (25 tot 30 knopen) en gaan we al snel 9 tot 10 knopen over de grond…, dat schiet lekker op. Eigenlijk zou het grootzeil nu wel gereefd moeten worden, maar we varen heerlijk met ruime wind, en de schijnbare wind is met 10 knopen over de grond nog onder de 20 knopen. We zien de kustplaatsen voorbij trekken, de Wassenaarse Slag, waar we in de zomer vaak bij een strandtent eten, Katwijk en Noordwijk. Hier komen we te dicht bij de kust (voorbij de 10 meter dieptelijn) en gijpen we, waarna we een koers hebben op de IJ 15 bij IJmuiden. Maar eerst komen we -met nog steeds een snelheid van ruim 9 knopen- langs de zendmasten bij Noordwijkerhout (waar we een paar keer gewandeld hebben) en Zandvoort. Terwijl wij al weer in het zonnetje varen trekt er een grote bui over IJmuiden heen.Wij varen alweer in het zonnetje, terwijl het front boven IJmuiden hangt

Vlak voor de IJ 15 zet ik twee riffen (er is nog steeds ruim 25 knopen wind, en als we IJmuiden binnen lopen, varen we halve wind), en gijpen we om zo -weggezet door de stroom- langzaam de geleide lichten in één lijn te krijgen. In de buitenhaven rollen we de fok in, en bij de ingang van de jachthaven strijken we het grootzeil.

De sluis gaat vrijwel direct open en we meren deze keer af met als eerste de achter landvast die Aranka midscheeps om een bolder legt. Methode volgens het boekje en werkt ook goed en gecontroleerd. Om vier uur ‘s middags zijn we de sluis weer uit en varen we op de motor en een fok door het Noorzeekanaal. Aranka kookt rijst met groente en gehakt zodat we als we in Amsterdam aankomen vast gegeten hebben. Langzaam wordt het donker, wat wel leuk is op het Noordzeekanaal met alle schepen en lichtjes. Er komt ons een fel verlicht cruise schip tegemoet, een vrachtvaarder komt vlak voor ons een haven uit en schiet even onverwachts vlak voor onze neus een volgende haven weer in. Rond een uur of zes zijn we bij de Jachthaven, maar ligt er een ander schip op ons plekje… We zoeken maar een andere plaatsje. Gelukkig blijkt dit volgens onze nieuwe buurman niet een plek te zijn waar al iemand “vast” ligt. Ik bel de havenmeester, maar kom op zijn voicemail uit. Hopen maar dat we hier kunnen blijven liggen. Het opruimen, zeil opvouwen, huikje erop, rolfokhoes erop, lijnen opruimen etc etc duurt ook nog ruim een uur en zo rijden we om kwart voor acht moe, maar ook zeer voldaan naar huis.

28 september 2012 – Met de White Witch van Vlissingen naar Amsterdam

Vanochtend handtekening gezet bij de notaris, en nu is het zover en zijn we de trotse eigenaar van de White Witch. Het is nog wel wennen. Leuk dat het vandaag ook Aranka’s verjaardag is. ‘s Middags gaan we met de trein – die zonder duidelijke reden bijna half uur vertraagd is – naar Vlissingen. Voor Wouter en Myrthe is het wel een lange reis, maar in Vlissingen kennen we iedereen in ons stuk van de trein: “Wij gaan naar de boot, waar ga jij naartoe”, “En in welke plaats woon je dan?, En in welke straat?” Etc.

In Vlissingen de boot ingericht en nog een hapje gegeten in het centrum, bij de Michiel de Ruyter haven. Als we teruglopen zijn de kinderen echt moe, maar met een hardloop wedstrijden zijn we zo bij de boot.

Zaterdag eerst boodschappen gedaan, erg handig zo’n vouwfiets aan boord. Via de Appie app kom ik bij de AH XL, waar de vouwfiets trouwens in de winkel ook wel van pas zou komen… Terug bij de boot zijn Harrie en Jantine (de vorige eigenaren) naar de haven gekomen om “hun schip” uit te zwaaien. We nemen afscheid en dan varen we rond 10 uur nog wat onwennig richting de sluis. In de sluis is nog wel even wennen, maar gaat het verder prima. Bij het uitvaren van de sluis blijft een boot voor ons vast zitten met een lijn en gaat er ook nog iemand overboord, wat leidt tot grote hilariteit van bemanning op deze boot en blijkbaar “bevriend” zusterschip.

Van Vlissingen tot Westkapelle hebben we tegenstroom en vrijwel tegenwind. Om voldoende vaart te houden varen we eerste 10 mijl op grootzeil en motor, daarna gaat de Genua uit en varen we halve tot ruime wind met de stroom mee. Door het water tussen de 7 en 8 knoop, over de grond ruim 9, dat schiet lekker op. Wouter en Myrthe zijn allebei een beetje misselijk, ook Aranka heeft last van misselijkheid, maar dat gaat gelukkig over als ze achter het roer staat. Het is echt heerlijke zonnige dag! Hopelijk zijn we in Scheveningen voor het donker.

Rond half zes zijn we bij de Maasmond waar we langs de Tweede Maasvlakte varen die op de kaart nog fictief is, maar er nu in het echt al wel ligt. Het is druk met in en uitvarende schepen, maar we passen er mooi tussendoor. Om een uur of zeven varen we -inderdaad nog met daglicht- Scheveningen binnen waar we bij het café van de haven worden getrakteerd op gratis kibbeling en scholletjes, dat gaat er wel in! Als ik praatje maak met een zeiler die zijn boot hier vast heeft liggen en vertel dat het onze eerste tocht is op ons eigen schip zegt hij dat de mooiste momenten zijn, als je je schip net gekocht hebt en.. als je het net verkocht hebt. Weet niet of ik daar nou vrolijk van wordt, maar des te meer reden om er nu van te genieten. Daarna kinderen -die vandaag nog weinig beweging hebben gehad- even “uitgelaten” en een heerlijk toetje gegeten bij het Brouwcafé (aanrader!).

Na een goede nachtrust lonken de verse (afbak)broodjes. Het lukte niet direct om de oven aan te krijgen, Roelof moest de gasknop ingedrukt blijven houden, maar wist dat met een trucje met een lat voor elkaar te krijgen. Dat werd dus toch een lekker ontbijt. Myrthe en Wouter hebben beiden een primatour pilletje geslikt tegen zeeziekte waar ze inderdaad geen last van hebben gehad. Het was heel relaxed in de haven van Scheveningen, weinig wind en een lekker zonnetje. Myrthe wilde zelfs even het zwemplateau uitproberen, maar het leek ook haar bij nader inzien toch wat (te) koud.

Na wat rommelen en voorbereiden vertrokken we om 11 uur. We hebben netjes toestemming gevraagd om door “de Pijp” de haven te verlaten. Toch maar niet in de haven het zeil gehesen omdat er net kinderen les hadden in optimistjes. Uit de haven stond er een flinke bries en golfslag, dus 2 riffen in het grootzeil gelegd wat even wat werk was op de stampende boot in de golven. Ook direct de bulletalie gezet, we gebruiken een lange lijn rondom zodat je hiervoor niet naar het voordek hoeft. De wind stond kwam uit het zuid westen en dus recht van achteren.

We voeren langs de Pier van Scheveningen met alleen het grootzeil en 1 knoop stroom tegen toch al gauw 6-7 knopen. Erg leuk om zo langs de kust te zeilen waar je vaak hebt gelopen en in de strandtenten eet bij de Wassenaarse slag met heel veel kitesurfers die ook van de wind genoten.

De kinderen waren heel vrolijk en zaten met zijn tweeën bij de ingang van de kuip. Ze zaten liedjes te zingen en te kietelen, zo melig als ze maar kunnen zijn samen. Ook keken ze achterom naar de golven en riepen af en toe: “moet je kijken, die is hoog, whooooo!!!!.” Eén golf was zo nieuwsgierig, die brak tegen de zijkant van de boot en rolde bijna naar binnen. Maar we bleven droog. De boot zeilde goed, maar door de golven en wind van achteren schommelden we erg heen en weer waardoor inhoud van de kastjes van de ene naar de andere kant schoof (nog te lege kastjes…). Ook koos de I-Pad het luchtruim, maar deze werd door Wouter gered.

We hebben behalve de marifoon nog weinig gebruik gemaakt van de apparatuur (radar, plotter, navtex, weatherfax) aan boord. We kennen het nog niet zo goed of weten nog niet goed hoe het werkt, maar het geeft ons al wel een indruk wat we willen gaan vervangen door wat moderne apparaten.

Na een tukje mijnerzijds was IJmuiden in beeld. Bij de ingang stond een behoorlijke deining, maar bij de sluizen was het gelukkig weer rustig. We hebben nog even geprobeerd te zeilen op het Noorzeekanaal maar er waren te veel luwtes en we wilden ook niet te laat in Amsterdam aankomen.

Ca. 2 uur later kwamen we rond zeven uur in “Amsterdam Marina” aan. De haven was totaal verlaten, maar gelukkig stond het nummer van de havenmeester op de deur zodat we konden bellen en vragen waar we de boot konden neerleggen. Toen nog iemand gevonden die voor ons het hek open kon maken en met het pondje naar Amsterdam Centraal gegaan en toen snel met de trein naar huis.”

Wouter: “Vandaag vind ik de zeiltocht heel erg leuk, omdat zeilen erg leuk is.”