Groen, ruig en vriendelijk Flores


Flores lag volledig in de wolken toen we dit eiland aanliepen. We konden het vaag ontwaren op 20 mijl afstand. Pas dichterbij gekomen zag je hoe hoog het was (900 meter) en hoe groen en ruig. De kust loopt steil omhoog, maar bevat ook kleine strandjes met zwart vulkanisch gesteente. Op de groene glooiende hellingen zien we diverse plaatsjes liggen met witte huizen en rode daken. Het eiland is niet groter dan 17 km lang en 12 km breed en heeft minder dan 4000 inwoners.


De haven van Laies is prachtig als we hem op drie juni aan lopen terwijl we het dorp tegen de glooiende helling zien liggen. Eenmaal binnen aan de steiger ontmoeten we ook de havenmeester. Wat een ontzettend vriendelijke en gemoedelijke man is dat. Omdat het een kleine haven is raken we heel makkelijk met de andere zeilers in gesprek en is de haven net een klein en heel gezellig dorpje.

We ontmoeten hier ook de boot “Selkie”, met een Ierse familie aan boord, met een meisje van 6 en een jongen van 11. Die vragen of Wouter en Myrthe zin hebben om te komen spelen. Myrthe en Wouter hebben 2 weken zo op elkaars lip gezeten, dat wij denken dat dat heel leuk is. De kinderen denken daar echter anders over en hebben in eerste instantie nog geen zin. Pas twee dagen later na enige stimulans van ons, en nog een uitnodiging van de Selkie, gaan ze samen spelen en komen helemaal enthousiast terug. Erg leuk dat het goed klikt, want de Selkie vaart net als wij richting Cork in Ierland.

De dag van aankomst rommelen we wat op de boot en in de haven, voeren ons afval af (3 kleine vuilniszakken voor 15 dagen) en proberen voor de volgende dag een auto te huren. In de avond gaan Roelof en de kids vlak bij in de snackbar een hapje eten. Het is een verrassing hoe weinig het hier kost (1 euro voor een koffie of bier en 1 euro voor een patatje). Omdat ik in de oversteek zo gewend ben om om 20.00 uur naar bed te gaan, val ik ook nu heel snel in slaap. Ik sla het avondeten dus maar even over. Wel horen we die nacht gekke geluiden buiten, het blijken meeuwen te zijn, die in de nacht terug komen en tegen de berghelling zitten. Ze maken een bijzonder geluid, net alsof ze neusfluitjes hebben (aue-aue-aue). Nog nooit eerder gehoord. En in de ochtend als de zon opkomt zijn ze alweer verdwenen en hoor je ze niet meer.

De volgende ochtend wandel ik het dorp Laies in op zoek naar de supermarkt. Wekelijks wordt er vers aangevoerd en het schip is gisteren net geweest. Mooi om wat fruit aan te vullen en een vers brood en wat zuivel. Ik heb niet eens veel nodig, want ik heb nog steeds groenten en fruit van Bermuda.
Het is leuk om de berg een stuk op te wandelen. Er staan prachtige bomen, die net in bloei staan en helemaal rood zijn en gonzen van de bijen. En de mensen hier zijn werkelijk zo ontzettend vriendelijk. Terug krijg ik ook direct een lift aangeboden en wordt ook hulp aangeboden, voor het geval ik nog was heb. Zo heb ik het nog niet eerder meegemaakt.

Als ik terug kom heeft Roelof al een auto geregeld en gaan we snel op pad. We rijden over diverse weggetjes en stoppen onderweg bij alle mooie uitzichtpunten en dorpjes. Aan de zuidkant van het eiland is ook een wandelroute die helemaal naar beneden loopt naar het strand. Het is een erg leuke route en wij lopen het fraaie stuk langs de rotsen langs de kust tot we een mooi uitzicht hebben op het strand en lopen dan weer terug naar boven.

We zien de Rocha das Bordoes, een prachtig punt in het lava gesteente wat net op een stel orgelpijpen lijkt. Dan rijden we door naar Poco da Alagoinha, een groene rots met meerdere watervallen die uitkomen in een meertje. Als je daar beneden staat en de spiegeling van de rotswand in het meertje zien en een sterntje dat nog wat probeert te vissen, wordt je daar echt stil van.

We kijken ook nog bij een hele oude watermolen, die nog steeds werkt. De dame die alles regelt laat ons onder het huis ook het molenrad zien en we krijgen zelfs nog wat maismeel mee, om pannenkoeken van te bakken. De molen dateert van 1862. Grappig dat het nog steeds functioneert.

Dan rijden we naar een dorpje Aldeia da Cuada, waar de tijd stil is blijven staan. De huizen zijn gebouwd van stenen uit het lava gehakt en het is er een bloemenweelde. Daar is ook een café en we drinken een heerlijke cappuccino.

Dan rijden we dwars door de bergen van Flores heen en komen langs enkele prachtige meren die bovenop in de krater van de oude vulkaan liggen. Het ene meer ziet er zwart uit, het andere blauw en het volgende groen. Het is niet te geloven die kleuren en de mooie uitzichten.

Daarna is de dag eigenlijk al zo goed als om en is het tijd voor een hapje eten. We rijden terug naar Laies en gaan naar het restaurant, wat ons is aanbevolen door de Elida 6 (zeiljacht waarmee we op weg naar de Azoren steeds contact hadden). Het restaurant heet Casa do Rei een stukje buiten Laies. We worden heel vriendelijk ontvangen en het ziet er huiselijk gezellig uit. Voor de kinderen hebben ze zelfs een speelhoek ingericht. We eten heerlijk en alle groenten verbouwen ze zelf. Voor de kinderen is het een feestje, omdat de gastvrouw veel aandacht schenkt aan de kinderen en leuke kinderglazen gebruikt en de etensborden versiert met snoepjes. Top, aanradertje dus.

Als we daarna terug zijn in de haven is helaas het weer aan het veranderen. Een donkere wolk komt steeds verder over de berg heen onze kant op. Dat is jammer, want het is een feestavond in Laies. Er is een processie, waarbij één van de beelden uit de kerk -die langs alle kerkjes op het eiland is geweest- weer terug komt in de kerk van Laies. Het is zo’n speciale gelegenheid dat de mensen een hele loper van bloemen hebben gelegd door de hele straat. Het ziet er prachtig uit, maar helaas blaast het een beetje uit elkaar door de windvlagen onder een donkere wolk die er overwaait. En net als het beeld arriveert regent het ook nog, waardoor alle kaarsjes langs de loper uitgaan. Maar de mensen deert het niet, het is hun feestje en het is een mooie optocht. Daarna gaan ze in de kerk zingen. Een gedeelte luisteren we, maar dan laten we hen rustig met hun eigen feest. Het was al een cadeautje dat we dat een stukje mochten meemaken.

De volgende ochtend hebben we de auto nog tot 12 uur. Wij springen dus vroeg uit bed en rijden naar Santa Cruz aan de oostzijde van Flores. Daar waren we nog niet geweest. Hier was vroeger de jachthaven, maar het is zo rotsachtig en smal, en zonder steigers dat je hier nu echt niet meer wil liggen met een jacht. Maar wat bijzonder is, is het walvismuseum in de oude walvisfabriek, waar de walvisolie werd vrijgemaakt en bewaard. Het is naar om te zien hoe er op walvissen is gejaagd in het verleden. Maar het vertelt zo veel over de karakters van de mensen en hun voorouders hier. De walvisvaart was namelijk niet ongevaarlijk, vroeg veel geduld en vooral moed en was hard werken, omdat de walvissen zo stil mogelijk via roeiboten werden benaderd (terwijl het niet eens veel verdiende). De mensen hier op de Azoren en Kaapverden waren hier zo ontzettend goed in dat ze over de hele wereld beroemd werden en overal op de walvisvaart de schippers werden. Je ziet ook dat ze heel trots zijn op die periode en hun vaardigheden. Ze jaagden op potvissen, want die hebben heel veel olie in hun hoofd. Uiteraard hebben ze zo veel olie in hun hoofd, omdat ze heel diep duiken voor hun eten (1000 meter) en daar is geen licht en “kijken” de potvissen door middel van echo. De olie in hun hoofd is om de echo’s op te vangen. En zoals wij het geluid van tikken op glas kunnen onderscheiden van bijv. dat van tikken op een rots, zo herkent de potvis onder water ook de geluiden via echo.

Als de potvis onder water duikt dan komt zijn staart boven en duikt hij echt verticaal naar beneden. Hij kan wel een uur onder water blijven. Maar daarna moet hij weer lucht happen en komt hij weer boven en dat is meestal niet ver van waar hij eerst was. Je ziet dan 5 keer per minuut zo’n enorme spuit de lucht in gaan, wat verraad waar hij zich dan weer bevind. Zo werden ze vanaf land gespot en gingen de walvisvaarders er achteraan. De walvisjacht heeft in de jaren zestig zijn top gekend op de Azoren en is medio 1980 ingestort onder andere omdat de vraag naar levertraan (uit walvisolie) verdween (en uiteraard ook omdat er een verdrag is gekomen om walvissen te beschermen). Gelukkig maar, want als je ziet hoe de dieren werden geharpoeneerd en daarna met veel pijn vochten voor hun leven, is dat niet meer te verkopen. Het enige wat dan nog positief is aan de fabriek is dat werkelijk alles van de walvis van kop tot straat werd gebruikt voor zeer verschillende doeleinden. Dus geen verspilling van het dode dier. Gelukkig bieden in deze huidige tijd de walvissen, die vooral langs de Azoren zwemmen (koud diep water met veel krill) een mooie attractie voor de toeristen. Er zijn per eiland enkele bedrijven die walvis en dolfijnen tours maken. Het valt op dat het juist de kleinere bedrijfjes zijn die het belang inzien van afstand houden, met maximaal 3 boten binnen 150 meter varen en minimaal op 50 meter van een walvis en veel respect voor de dieren hebben. Zij halen tijdens hun tour ook plastic, touwen en andere troep uit het water als dat wordt gezien. En er worden tijdens dit soort tours ook biologische registraties (wetenschappelijk onderzoek) gedaan en foto’s gemaakt van de staartvin (vingerprint) en dergelijke om de migratie rond de Azoren in kaart te brengen. Het is leuk om zelf (maar ook voor de kinderen) meer over walvissen te leren. En we weten nu ook dat de vinvissen nu verder naar het Noorden trekken en we er niet veel meer zullen zien rond de Azoren (is al relatief laat om ze nog te treffen), terwijl de potvissen het hele jaar rond hier kunnen verblijven.


Tja en na het indrukwekkende walvismuseum rijden we snel terug naar de haven. We doen nog even snel snel boodschappen en dan is het alweer twaalf uur en moeten we de auto inleveren. Even later komt de Ojala binnenvaren, mooi voor de depressie en met de mast keurig vastgesjord met dyneema-lijn waar de stag is gebroken. Zo fijn om Anna en Maarten weer te zien en we hebben lekkere toast en croissants voor ze. En we horen al hun belevenissen van de oversteek.
Die dag bereiden wij ons voor om de volgende dag te vertrekken. We mogen van de Distant Shores II de pilot boeken van Schotland en Ierland overnemen. Dat is super, want die hadden we nog niet. En ze hebben nog goede tips meegegeven wat leuke plekjes zijn om te bezoeken en het Crinan kanaal waar je door kan varen.
Die avond eten we samen met Anna en Maarten bij Braia du Mar in het plaatsje Laies. Ongelofelijk lekker gegeten met 6 personen voor 50 euro. Dat is zo goedkoop vergeleken bij Bermuda, dat we het bijna niet kunnen geloven.
Die nacht klimmen we op tijd uit bed, want de Batjar komt om 02.00 uur binnen. Knap schipperswerk in het donker met de rotsen vlak bij de haveningang. Ook zij zijn blij dat ze er zijn. En de volgende ochtend komt de Sark binnen. Het wordt bijna een NL invasie. Maar fijn dat ze veilig binnen zijn en dat wij ze nog even gesproken hebben voordat wij diezelfde ochtend (6 juni) doorvaren naar Horta op het eiland Faial.

Onderweg naar Horta op het eiland Faial

We waren eigenlijk nog niet klaar op Flores. Het eiland is zo gemoedelijk, vriendelijk, groen maar ook ruig door vulkanisch gesteente, daar hadden we best langer van willen genieten. Maar vandaag (zaterdag 6 juni) kunnen we nog met goede wind naar het eiland Faial, naar de havenplaats Horta varen.

Afgelopen nacht passeerde een depressie, die we al een tijd zagen aankomen. Wij waren blij dat we Flores, het meest westelijke eiland van de Azoren, voor deze depressie konden aanlopen. Ook de Ojala kwam twee dagen later nog voor de bui binnen. En afgelopen nacht hebben we de Batjar in de haven ontvangen en deze ochtend ook nog Elsa en Jaap van de Sark. Zij hebben fikse wind gehad (30 tot 40 knopen wind) en waren heel erg blij dat ze waren aangekomen. Het haventje was gelukkig nog niet vol, dus alles paste nog en we lagen volledig in de luwte van het eiland. Dus in de haven is alles verder heel rustig verlopen.

Maar de verwachting is dat, nu die depressie is gepasseerd, de wind weer inzakt en daarna draait en uit het oosten gaat waaien. De havenmeester zegt dat de haven van Flores zeer oncomfortabel wordt door de deining bij oostenwind. Bovendien betekent oostenwind, tegenwind naar het volgende eiland van de Azoren. Kortom een snel besluit genomen en plannen om Flores verder te verkennen stop gezet. We zijn dus op doorreis naar Horta.

Op dit moment hebben we nog wel veel deining van de depressie (gemiddelde golfhoogte tegen 3 meter). Maar elk uur dat we verder komen zien we dat zienderogen afnemen en morgenochtend zal dit al zijn gezakt onder de 2 meter deining en dus weer heel relaxed zijn. Voordeel is dat we vandaag in ieder geval nog wind hebben en we zeilen heerlijk. De afstand naar Horta is 130 mijlen, dus daar doen we ietsje langer over dan een etmaal. Verwachting is dat we zondag in de middag weer in de haven liggen. Dan zetten we onze ontdekkingsreis op de Azoren weer voort.

Obze positie is op 06/06/2015 22:36 UTC: 39-01N 30-08W

Aankomst Azoren

Vanmiddag 3 juni zijn we na 15 dagen op zee om 15:00 veilig aangekomen in de haven van Laies op het eiland Flores (Azoren). De laatste dag zijn we flink opgeschoten en het is heerlijk om weer aan land te zijn. Vandaag doen we niet heel veel meer want we zijn toch behoorlijk moe, ook al was het een erg rustige overtocht met niet te veel (en soms zelfs te weinig) wind. Morgen gaan we het eiland bekijken en als het lukt willen we ook nog een dag met de ferry naar het eiland Corvo dat hier vlakbij ligt.

Binnenkort meer….

Einde in zicht!

We hebben vandaag (dinsdag) moeten motorzeilen. Komt ook wel een beetje omdat we de vaart er nu in willen houden. Hadden we geen haast gehad dan hadden we zeilen met 3 knopen ook best gevonden. Maar ja, we ruiken stal en plannen nu om woensdag met licht aan te komen. Ik loop als het goed is nu mijn laatste nachtwacht met volle maan, want het is nog 70 mijlen. Er staat nu 4 Bft wind en we scheuren door het water recht op ons doel af. Lekker! We verwachten aan het einde van de middag aan te komen op het eiland Flores, na 15 dagen (waarvan 92 uur motor-zeilen). Er is een hele kleine haven en we moeten dus even kijken of we in de haven kunnen liggen of op een goede plek kunnen ankeren. Als het te vol is moeten we door naar Horta, maar dat is weer 130 mijl verder. Dat doen we dus liever niet, mede omdat Flores een heel mooi eiland schijnt te zijn, wat we niet over willen slaan. Maar een goede plek willen we wel hebben, want vrijdag verwachten we een depressie over de Azoren waar wel een bak wind onder hangt.

We zien er wel naar uit om weer aan land te gaan. Ook al is het een prachtige tocht (met walvissen, heel veel dolfijnen en schildpadden) en een echte uitdaging in routeren en navigeren, tussen lage en hoge luchtdrukgebieden om niet met te veel wind, maar ook niet zonder wind te zitten. En wat was het ook weer super om in de oversteek de hulp van Jaap te krijgen uit Nederland met weer en wind tips. Onze laatste fles bubbels hebben we al in de koelkast gezet (en Jaap we gaan op je proosten!). En wat zullen we blij zijn als straks de hele Nederlandse vloot ook veilig en behouden aankomt.

Wouter moet echt weer even ruimte hebben om te rennen. Myrthe doet het aan boord uitstekend en is nu duidelijk onze doorzetter en volhouder. Wouter kan echt niet zonder haar en wordt lekker bezig gehouden met spelletjes en knutselen. Ze is ook onder de indruk van alles wat ze op deze overtocht heeft gezien. Dat merken we aan de diepzinnige vragen die ze stelt, zoals: “Kan ik de wereld in natuur veranderen/verbeteren?” En kennelijk heeft ze ook het reisvirus te pakken, gezien de vraag: “Mam, denk je dat ik een keertje mee mag met nagyi als ze een cruise gaat maken?”

We hebben nu 15 dagen heel erg in ons eigen wereldje geleefd op onze boot. We zijn benieuwd wat er allemaal is gebeurd in Europa en kijken er naar uit om weer “online” te zijn.

Onze positie is op 03-06-2015 07:00 UTC 39-27N 32-07W (nog zo’n 45 mijl te gaan)

Net voor de bui binnen

Toen we vanochtend de grib-files (bestanden met gedetailleerde informatie over de wind en de golven) binnenhaalden zagen we dat de depressie die later deze week vanuit Canada richting het oosten komt, nu pal over de Azoren komt. Zaterdag komt de depressie bij de Azoren, gelukkig zijn wij er dan al en liggen we als het goed gaat veilig in de haven van Flores. Dat is maar goed ook want waar we nu varen waait het vrijdag 35 knopen… Maar we moeten nu nog minder dan 200 mijl en als de wind een beetje door waait komen we ergens woensdag of donderdag ochtend wel aan.

Vandaag was een heerlijke zeildag, mooi weer. Niet heel veel wind, maar genoeg om mee te zeilen en we liepen gemiddeld zo’n vijf knopen. Rond de 40 graden noorder breedte is het druk met vrachtverkeer. Een groot container schip dat wat al te dichtbij kwam heb ik opgeroepen en toen is ie keurig om ons heen gevaren. Tsja, dat is nog een voordeel uit vervlogen tijden, zeilschepen moet je de ruimte geven, dus al die grote schepen wijken netjes voor ons uit, al moet je ze er soms even aan herinneren…

Myrthe is erg onder de indruk van alle dieren die we onderweg zien en maakt zich zorgen over de natuur. Ze vroeg of er later als ze groot is nog wel natuur over is. Verder hebben we nog steeds elke dag contact met de andere Nederlandse schepen die onderweg zijn. Het worden er wel steeds minder, de Win2Win en de Lotus die direct vanaf Sint Maarten zijn vertrokken zijn al in Horta. Wij zijn de volgende die aankomen.

Verder niet zo heel veel te melden, we hebben vandaag de klok maar weer een uurtje vooruit gezet en hebben nu de tijd van de Azoren (UTC). Onze positie is op 02-06-2015 01:15 UTC 39-59N 35-21W

Stroomvoorziening

Het puzzelen en zoeken naar wind heeft ons ook wind opgeleverd. We varen nu een behoorlijk Noordelijke route. Nog 4 Graden noordelijker en je kan geloof ik al ijsschotsen tegen komen!! We maken nu flink mijlen naar het oosten en gaan over een dag of zoiets op Flores koersen (ietsje terug naar het zuiden). Het is nu minder dan 300 mijlen naar onze eind bestemming, dus het begint overzichtelijker te worden. Ook merken we langzamerhand dat we weer dichterbij huis komen. De eerste Navtex berichten van de Netherlandse Coastguard hebben we al ontvangen en we kunnen weer verbinding maken met het kortegolf radio station in Belgie.

Afgelopen nachtwacht heeft Roelof het druk gehad. We hebben op zich goede wind, maar noordelijk van ons woeden er stormen en daar krijgen wij af en toe de swell/deining van. Als de zeestroom tegen de deining in staat, dan worden het piekerige golven. Ze staan dwars op de boot, dus wij schommelen van links naar rechts en horen alle kast inhoud van de ene naar de andere kant schuiven. Met 10 knopen wind zouden we goed moeten kunnen zeilen, maar door die deining gaan de zeilen zo ontzettend klapperen dat je er naar van wordt. Kortom Roelof was druk met grootzeil naar beneden halen, weer opzetten, op twee oren varen, boom erin en er weer uit, enzovoort. Ik lag prinsheerlijk te slapen. En net toen ik de wacht over mocht nemen was er een stabiele wind van 15 knopen (4 Bft) en nu zeil ik met 6 mijl per uur lekker naar het oosten. Eitje.

De stroomvoorziening aan boord lukt ons best aardig. Maar alle voorzieningen, die we hebben, moeten we inzetten. Omdat wij alleen een electronische stuurautomaat en een koelkast hebben, die niet afslaan, hebben we best wat stroom nodig. Omdat we van west naar oost varen komt de zon voor onze voorpunt op en gaat aan het einde van de dag pal achter ons onder. Onze zonnecellen kunnen we echter niet van voor naar achter kantelen en dus niet optimaal op de zon richten. Ook staan ze deels in de schaduw van de zeilen. En tevens de wolken onderweg maken dat de zonnecellen tijdens deze oversteek maar bepekt bijdragen. Wind is er natuurlijk ook heel weinig geweest. Dan hebben we weinig aan de windmolen en kunnen we de sleepgenerator ook niet achter ons aanslepen. Los van de 3 dagen motoren hebben we daarom ook al 2 keer onze benzinegenerator aangehad om de accu’s weer even vol te tanken. En de kinderen klagen niet, want zolang alle mini-I-pads maar opgeladen worden en de stereo of de film aan mag vinden zij het prima.

Gisteren lag ik overdag even in de voorpunt te slapen. Ik was nog niet weg, want ik hoorde ineens allemaal piepjes/fluitjes. Ik stond direct naast het bed en riep: “dolfijnen!”. Niemand had ze nog in de gaten gehad, terwijl een grote groep bij onze voorpunt aan het spelen was. We voeren best hard, maar wat kunnen die dieren zwemmen zeg. En toen hebben we de tip van Eric ook maar eens geprobeerd. De go-pro zat aan de pikhaak vastgebonden en die heeft Roelof onder water gehouden. Omdat we zo hard gingen, was dat nog best lastig om goed stil te houden. Maar nu hebben we dus onderwater foto’s van de dolfijnen. De dolfijnen waren wel een beetje verlegen, want zodra de camera onder water ging schoten ze weg. Maar we beloven jullie, dat zodra we op de Azoren zijn we de beelden die we hebben op de blog zetten.

Gisteren hebben we ook onze sateliettelefoon -bedoeld voor noodgevallen- weer eens even getest. Wat is dat gaaf zeg om midden op de oceaan gewoon je familie te spreken, vooral omdat mijn oma net 92 jaar is geworden! De noodvoorziening doet het nog prima.

Nog 400 mijl te gaan

Vandaag hebben we weer een grote walvis vlak achter de boot gezien. Wat een prachtige beesten zijn dat toch, maar ook heel erg groot! We hebben ook weer dolfijnen gezien, de zee zit hier vol leven. Ook zijn we drie keer een soort boeitje tegen gekomen waar we bijna overheen voeren. Geen idee waar die voor zijn, lijkt me niet dat ze hier vissen op een paar kilometer diepte…

De wind houdt nog steeds niet over, maar we zeilen wel. Overdag met de gennaker, nu ‘s nachts met de genua uitgeboomd. We lopen dan zo’n vier tot zes knopen, dat is niet veel maar toch genoeg om ruim honderd mijl per dag af te leggen. De andere nederlandse boten die wat zuidelijker zitten hebben nog minder wind, dus we zijn blij dat we zo ver naar het noorden zijn gevaren, maar een paar knopen extra wind zou wel fijn zijn. Dan blijven de zeilen vol en klapperen ze niet zo. Maar goed, de Azoren zijn nog 400 mijl verder dus het einde komt in zicht.

Myrthe en Wouter hadden vandaag geen school, en hebben veel gespeeld. Ze spelen dat ze panters zijn of een of andere jungle figuur uit een ipad spelletje en dan springt Wouter over de hele boot heen. Verder weinig nieuws te melden.

Onze positie is op 31 mei 2015 00:38 UTC 40-11N 39-55W

kadootje in de windstilte

Vandaag hebben we tot 16.00 uur vanmiddag de motor aangehad in combinatie met de zeilen. Omdat er weinig swell staat, schommelen we niet zo en staan de zeilen bij weinig wind niet maximaal te klapperen en geven echt nog een knoop extra bij de 3 knoopjes die we op de motor vooruit komen. Helemaal niet onaardig dus!

En in die windstilte was de zee prachtig. Als de zee helemaal glad is kan je echt diep in het water kijken, want het is heel helder. Op de voorpunt zie je dan onder de boot allemaal prachtige witte spookachtige kwallen voorbij drijven. In de ochtend zagen we ook nog een meter grote schildpad. Wat een kolos zeg. En het zal niet waar zijn. Wouter staat op de voorpunt naar dolfijnen uit te kijken en komt er toch vlak voor zijn neus op 4 meter afstand een vinvis boven water. Hij stond te gillen: “Walvis, Walvis, Walvis”. Het was best even spannend zo dichtbij, maar wat is dat een indrukwekkend dier zeg. Hij kwam n keer met zijn kop boven en je zag echt de balijnen in zijn bek zitten. Hij is net zo lang als ons schip en zwom een hele tijd met ons mee. Dat zagen we aan zijn spuit die regelmatig naast de boot omhoog kwam en zijn rug die dan weer even boven water uitkwam.

Myrthe heeft vandaag lekker gedouched achter op de boot. Haren gewassen en alle klitten eruit gekamd. Nu zitten er weer vlechtjes in en heb ik weer een echte dame aan boord, in plaats van een grote ragebol!

En nu zeilen we weer (tot op heden 69 motoruren gehad). We konden eerst de genaker zetten (ons mooie gekleurde zeil in rood, wit en blauw). Maar voor de nacht hebben we die toch weggehaald, want daar liepen we toch alweer 7 knopen mee vooruit. Best hard na zo’n relaxte tijd. We hebben beide zeilen voor de nacht over stuurboord en varen nog steeds wat naar het Noorden. Morgen gaan we kijken of de windrichting gunstig is om de mijlen naar het Oosten af te gaan leggen, naar Flores.

Onze positie is op 30 mei 2015 01:20 UTC 39-40N 42-18W