Vertrokken richting Suriname

Gisteren (woensdag) zijn we uit Mindelo vertrokken richting Paramaribo. We werden uitgezwaaid door de bemanning van de Volonté, de Puff en de Wildeman. Dat was ontzettend leuk en met veel getoeter van Jesper en Thomas vertrokken we. Afscheid nemen is altijd lastig, en als je dan wegvaart zit je toch met een knoop in je buik. Ook Wouter en Myrthe vonden het lastig en waren een beetje down, ze zullen Jesper en Thomas waarschijnlijk pas weer in Nederland zien. Maar ja… dat dachten we van de Puff ook en die lagen ook opeens in Mindelo, dus wie weet, niets is zo veranderlijk als de planning van een zeiler.

We zijn Mindelo uitgevaren op alleen de genua, er staat altijd veel wind tussen Sao Vicente en Sao Antao en ook nog veel stroom en met ruim zeven knopen gingen we snel genoeg. Toen we uit de acceleratie zone waren hebben we het grootzeil gehesen en tot de avond op twee oren gevaren. Vannacht viel de wind even weg (half uurtje motor aan) om dan weer terug te komen uit het noordoosten. Daarmee konden we een heerlijke bakstag koers varen waar je ook nog lekker bij kan slapen omdat niet alles staat te rammelen.

Het voelt wel lekker dat we niet alleen op zee zijn. Bij het vertrek zagen we nog drie zeilboten die nog steeds op minder dan 20 mijl afstand van ons varen. Is toch leuk als je ‘s nachts een lampje aan de horizon ziet. Ook hadden we gisteravond en vanochtend contact via de kortegolfzender met de Ojala, de Batjar, de Verleiding en de Antares. Erg leuk om weer bij te praten en ook fijn om de weersverwachting met elkaar te delen. Het is echt opvallend hoe we daar steeds weer naar uitzien.

We wind is nu weer wat naar het oosten gedraaid en we hebben net de genua weer uitgeboomd. We zeilen heerlijk, de sfeer is goed en we hebben de eerste honderd mijl er al weer op zitten. Als het meezit zijn we nog voor kerst aan de overkant.

Onze positie op 11 dec om 09:13 UTC is: 16-37.8N 26-50.4W

9 thoughts on “Vertrokken richting Suriname

1. Hoi Roelof,

Hele goede overtocht, we blijven de blog volgen.
    Lieve vond het erg leuk om Myrthe weer te zien en te spreken.

Groetjes aan allemaal,
    Trix, Martijn, Sebastiaan en Lieve

2. lieve allemaal
    1ste berichtje na de start van de lange reis Suriname is ook weer heel fijn. En een uurtje skypen vóór vertrek , daar was ik ook heel blij mee , dat dat nog lukte. Hier is een stormachtige wind aan de kust, gelukkig niet bij jullie. Zo goed voorbereid met eten en reserve onderdelen en vreselijke zin ,heb ik alle vertrouwen.
    Dat neemt niet weg, dat ik het ook heel erg spannend vind !!!
    Ik ben zeer benieuwd, hoe de kinders zich houden, vooral Wouter zal het nog wel eens moeilijk hebben.
    Ik weet ,dat jullie dit pas in Suriname kunnen lezen, maar wens toch weer een behouden vaart, kan je niet vaak genoeg wensen !!

liefs en dikke kus m.M.n

3. Beste allemaal,

Wij wensen jullie een hele goede reis toe op het grote water en dat jullie een goede wind hebben zodat jullie snel in Suriname zijn.

Groetjes Lise Luz, Roos, Gertjan en Claudia

• Hi Claudia,

Dank, en… het is nog uitgekomen ook! ook groetjes van Wouter aan Lise Luz. Wij gaan nu lekker genieten, vanaf morgen heben we een autotje gehuurd en zijn we wat mobieler. Vandaag nog even lekker bijkomen, was doen etc.

Groetjes,
      Roelof, Aranka, Wouter en Myrthe

4. Lieve allemaal, wij wensen jullie een hele goede en veilige overtocht. Geniet er van en wij horen wel van jullie op het blog als jullie in Suriname zijn.

5. Hoi Roelof,
    spannend om te lezen dat jullie nu op de grote plas zitten. Tot over een paar weken in Suriname. Wij gaan met Kerst een paar dagen naar het binnenland maar ik ben daar wel bereikbaar.